
Gratulacje dla nowego Prezesa Zarządu IAB Europe – Pana Włodzimierza Schmidta
Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – członka Rady Reklamy, został wybrany na stanowisko Prezesa Zarządu IAB Europe.
Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – członka Rady Reklamy, został wybrany na stanowisko Prezesa Zarządu IAB Europe.
Jubileuszowa, piąta edycja konferencji Digital Signage Trends odbędzie się 13 września br. w Warszawie. Podczas spotkania prezes ZS RR Zbigniew Gajewski opowie dlaczego warto tworzyć etyczne przekazy reklamowe i jak może w tym pomóc Rada Reklamy.
22 października br. odbędzie się konferencja naukowa Politechniki Koszalińskiej „Obszary Reklamy. Edycja I. Tabu w reklamie”. Wydarzenie, które patronatem objęła Rada Reklamy, skoncentrowane będzie na zjawisku tabu w reklamie. Serdecznie zapraszamy.
17 lipca, powołana przez Komisję Europejską grupa robocza składająca się z platform internetowych, wiodących sieci społecznościowych, reklamodawców i innych podmiotów branży reklamowej (w tym EASA oraz IAB Europe), przedstawiła projekt Kodeksu Postępowania w celu zwalczania dezinformacji (fake news) w Internecie.
Walne Zgromadzenie Członków Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy wybrało nowy Zarząd organizacji oraz powołało dwóch nowych arbitrów Komisji Etyki Reklamy.
W czwartek 21 czerwca, Zbigniew Gajewski – dyrektor generalny Rady Reklamy – weźmie udział w dyskusji nt. wpływu społecznej odpowiedzialności na wizerunek marki i wybory konsumentów. Panel dyskusyjny odbędzie się w ramach kongresu „Prawo dla odpowiedzialności”, organizowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Poland.
Czego chcą współcześni konsumenci? Co ma big data do emocji? Jak zintegrować narzędzia i wykorzystać technologię, by służyła budowaniu zaufania i prawdziwych relacji? O automatyzacji, sztucznej inteligencji, ale przede wszystkim o powrocie do wartości, których poszukuje współczesny konsument, opowie blisko 130 ekspertów podczas 90 prelekcji tegorocznego Forum IAB. Patronem honorowym tej najważniejszej konferencji branży marketingowej został Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy.
11 maja br. odbyły się wybory uzupełniające do Komisji Rewizyjnej Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy. Nową członkinią Komisji, z ramienia kurii promujących, została Pani Małgorzata Czerwińska-Kasprzak.
W 2017 roku do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy wpłynęły 323 skargi na 246 przekazów reklamowych (spraw). Oznacza to zdecydowany spadek liczby skarg w stosunku do roku 2016, kiedy to konsumenci i przedsiębiorcy zgłosili 707 skarg, ale na 169 przekazów reklamowych. W ub. roku zdecydowaną większość skarg złożyli konsumenci (320), a przedsiębiorcy tylko trzy.
19 marca w Warszawie Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy organizuje konferencję „REKLAMA [NIE]ODPOWIEDZIALNA SPOŁECZNIE”. Nawiąże ona do „Apelu do twórców i osób wpływających na kształt reklamy” z sierpnia ubiegłego roku i podejmie temat wykorzystania w komunikacji marketingowej symboli patriotycznych. Zaprezentowane zostaną także inne pułapki w reklamie, w tym najczęściej skarżone przekazy reklamowe oraz normy prawne regulujące reklamę versus Kodeks Etyki Reklamy.
REKLAMA [NIE]ODPOWIEDZIALNA SPOŁECZNIE
Konferencja szkoleniowa Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy
Nowa procedura zakłada, że po wpłynięciu skargi konsumenta lub przedsiębiorcy Biuro Rady Reklamy pyta skarżoną firmę, czy zgadza się na udział w postępowaniu. Zgoda oznacza, że firma korzysta z przywilejów procedury przewidzianej dla Sygnatariuszy (mimo że nie jest formalnym Sygnatariuszem). Te przywileje to przede wszystkim prawo udziału przedstawiciela firmy w postępowaniu oraz możliwość odwołania się od uchwały Zespołu Orzekającego KER do Prezydium KER. Z przywilejami wiąże się oczywiście obowiązek zastosowania się do treści uchwały i wynikających z niej zaleceń.
Walne Zebranie Członków Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy uchwaliło istotne zmiany w sposobie rozpatrywania skarg wpływających do Komisji Etyki Reklamy. Podmioty, które dotychczas nie wyrażały zgody na poddawanie się procedurze weryfikowania zgodności ich reklam z zapisami Kodeksu Etyki Reklamy, będą nadal oceniane, ale w oparciu o inne normy.
5 grudnia br. w Warszawie, odbyło się pierwsze spotkanie grupy roboczej Forum Samoregulacji. Blisko miesiąc wcześniej, z inicjatywy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy powołane zostało Forum Samoregulacji, którego celem jest budowanie wspólnych standardów samoregulacji w obszarze reklamy i komunikacji. Udział w pracach Forum poprzez podpisanie Listu Intencyjnego zadeklarowało kilkadziesiąt największych organizacji branżowych, których członkowie stanowią ponad 70% rynku reklamowego w Polsce.
W 2016 r. Komisja Etyki Reklamy rozpatrzyła 169 spraw. Najwięcej z nich dotyczyło odpowiedzialności społecznej, dyskryminacji i wprowadzania w błąd. Widoczny jest wyraźny, utrzymujący się od trzech lat, trend spadkowy dotyczący liczby podjętych przez KER spraw. Jest to spowodowane wprowadzoną samoregulacją w obszarze reklam żywności skierowanej do dzieci oraz stałą edukacją rynku. Na dalszą poprawę sytuacji z pewnością wpłyną również działania zainicjowanego w listopadzie Forum Samoregulacji.