AKTUALNOŚCI

Dezinformacja: obszary, wyzwania, perspektywy

webinarium Rady Reklamy 2 lipca, godz.16:00 Dezinformacja jako zjawisko najczęściej kojarzona jest z mediami i polityką, tymczasem możemy spotkać się z nią w praktycznie wszystkich sferach naszego życia. Jest to szczególnie duże wyzwanie dla branży reklamowej, ponieważ język, obraz i komunikacja są tym, co dezinformację tworzy i dystrybuuje. Ważne jest zatem wiedzieć, jak wygląda skala…

Etyka stosowania AI w reklamie
pierwsza w Polsce samoregulacja ds. AI

W pierwszej połowie 2023 r. Rada Reklamy powołała Grupę Roboczą ds. wypracowania samoregulacji etyki stosowania algorytmów AI w przekazach reklamowych.  Miesiące pracy członków Rady Reklamy oraz zaproszonych ekspertów, prawników i naukowców, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem zechcieli wesprzeć tworzenie pionierskiej samoregulacji w obszarze komunikacji marketingowej, zaowocuje  w ciągu najbliższych tygodni pierwszą w Polsce samoregulacją w…

Najnowsza w Polsce kompleksowa samoregulacja ds. etycznej reklamy suplementów diety

informacja prasowa z dnia 23.05.2024 r. Rada Reklamy wypracowała najbardziej aktualną w Polsce, kompleksową samoregulację ds. etycznej reklamy suplementów diety.  Samoregulacja stała się ważną częścią Kodeksu Etyki Reklamy. Jesteśmy dumni, że stworzyliśmy i wprowadziliśmy do Kodeksu Etyki Reklamy ten dokument. Dzięki niemu Rada Reklamy zrobiła kolejny pionierski krok, aby zwiększyć ochronę konsumentów i zapobiegać wprowadzaniu…

Dark patterns, czyli jak przedsiębiorcy mogą wprowadzić konsumentów w błąd

Zwodnicze interfejsy – brzmią znajomo? Dark patterns odnoszą się do projektowania interfejsów internetowych, mających na celu manipulowanie zachowaniami użytkowników. Najczęściej stosowane są na stronach internetowych w celu osiągnięcia konkretnego celu np. nakłonienia użytkownika do kliknięcia w konkretny link, dodania do koszyka dodatkowego produktu. Interfejs może być zaprojektowany również w taki sposób, aby użytkownik zaakceptował domyślny,…

Męskie wizerunki z „reklamowej szafy”

W reklamie dużo mówi się o wizerunku kobiety. Znacznie mniej o mężczyznach, którzy zmieniają się nie tylko w otaczającym świecie, ale i w spotach reklamowych. Marki z jednej strony dostrzegają zmiany społeczne, zmieniają zwłaszcza te najmniej lubiane stereotypowe role płci w reklamie, inspirują, doradzają i uczą. Z drugiej strony tworzą nowe schematy, kształtują nowe typy…

GREENWASHING CZY NIE?

Reklama o zeroemisyjnym produkcie czy neutralnej klimatycznie firmie Osiągnięcie neutralności klimatycznej/węglowej/emisyjnej jest Świętym Graalem dla przedsiębiorstw, państw, naszej cywilizacji. Dziś jesteśmy daleko od osiągnięcia tego stanu rzeczy. Globalne emisje CO2 nadal rosły w 2023, w drugiej połowie 2023 r.  w 182 na 184 krajach przekroczona została bariera wzrostu średniej temperatury o 1,5C vs. epoka przedindustrialna[1]….

Grupa robocza ds. weryfikacji załącznika 1 Kodeksu Etyki Reklamy (reklama piwa)

Decyzją zarządu Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy oraz zgodnie z Regulaminem Grup Roboczych Rady Reklamy informujemy, że 19 stycznia 2024 r. została powołana grupa robocza ds. weryfikacji i aktualizacji zapisów Kodeksu Etyki Reklamy dotyczących reklamy piwa. Cele grupy: • Analiza skarg na reklamy alkoholu wpływających do Komisji Etyki Reklamy ze szczególnym uwzględnieniem skarg na reklamy piwa…

AI ANTE PORTAS

DUCH ZAKLĘTY W MASZYNIE Obawy przed „duchem zaklętym w maszynie” ludzkość generowała od momentu, w którym udało się jej stworzyć pierwszą maszynę „myślącą”. Już w 1495 r. Leonardo da Vinci zaprojektował mechanicznego rycerza naśladującego ruchy walczącego człowieka. Do czasów współczesnych powstało setki tysięcy projektów i prototypów „myślących” maszyn. Od zarania ery komputerów zastanawialiśmy się, czy…

AI?
Ona już jest. I jest inteligentna!

Jan Hartman Sztuczna inteligencja dla branży reklamowej oznacza nowe, nieznane wcześniej możliwości personalizowania przekazu reklamowego, lecz także możliwości nieetycznej manipulacji emocjonalnej, której odbiorcy nie będą w stanie się oprzeć. Symetria między marketingiem i konsumentem, równowaga sił pomiędzy nimi na zawsze odejdą w przeszłość. Władza marketingu, wyposażonego w potężne algorytmy, będzie przemożna. Sprzedawać będzie ten, kogo…

Gen AI i przyszłość rynku reklamy

dr Dominika Kaczorowska-Spychalska Zdjęcie pochodzi z serwisu Freepik (freepik.com) w ramach darmowej licencji. Wartość rynku reklamy w Polsce w drugim kwartale tego roku roku wzrosła o 6,7% w stosunku do okresu analogicznego w 2022 r. Największy wzrost odnotowano w przypadku reklamy internetowej, chociaż był on widoczny także w przypadku reklamy telewizyjnej, radiowej czy kinowej, jak…

Algorytmy zmiany: Czas odpowiedzieć na trudne pytania

Sebastian Kondracki Zdjęcie pochodzi z serwisu Freepik (freepik.com) w ramach darmowej licencji. Nikomu nie trzeba udowadniać, że AI, szczególnie Generatywna AI, oraz pokrewne technologie rozwijają się w niesamowitym, wykładniczym tempie. Miesiąc po miesiącu świadkami jesteśmy ‘kognitywnych’ przełomów, pojawiają się innowacyjne narzędzia, a dzieła sztuki tworzone przez AI – obrazy, filmy, muzyka – zadziwiają swoją kreatywnością….