Rada Reklamy Rada Reklamy
  • Rada Reklamy
    • Władze
    • Członkowie
    • Statut
    • Dlaczego warto?
    • Dołącz do Nas
    • Polityka Prywatności
  • Komisja Etyki
    • Złóż skargę
    • Regulamin Rozpatrywania Skarg
    • Schemat Rozpatrywania Skarg
    • Kodeks Etyki Reklamy
    • Arbitrzy
    • Uchwały Komisji Etyki Reklamy
  • Aktualności
    • Fotorelacje
    • Filmy
    • Stanowiska
  • Copy Advice™
  • Projekty
    • Green Project
    • Reklamuję Etycznie
  • Złóż skargę
  • Rada Reklamy
    • Władze
    • Członkowie
    • Statut
    • Dlaczego warto?
    • Dołącz do Nas
    • Polityka Prywatności
  • Komisja Etyki Reklamy
    • Złóż skargę
    • Regulamin Rozpatrywania Skarg
    • Schemat Rozpatrywania Skarg
    • Kodeks Etyki Reklamy
    • Arbitrzy
    • Uchwały Komisji Etyki Reklamy
  • Copy Advice™
  • Projekty
    • Green Project
    • Reklamuję Etycznie
  • Aktualności
    • Fotorelacje
    • Filmy
    • Stanowiska
    • facebook
    • youtube
    • linkedin
    • twitter
  • Kontakt
  • Polski
    • English

Green
Project

Green Project to pionierska na polskim rynku inicjatywa samoregulacyjna w celu promowania etycznej komunikacji i reklamy w zakresie odpowiedzialności za środowisko i zrównoważony rozwój. Tym samym przeciwdziałamy również greenwashing’owi.

Wspólnie z naszymi członkami oraz organizacjami wspierającymi nasze działania budujemy solidne fundamenty samoregulacji w obszarze deklaracji „eko” produktów i usług. Nasza inicjatywa wpisuje się w nurt działań Komisji Europejskiej. Ponadto w ramach Green Project realizujemy działania promocyjne i edukacyjne ukierunkowane na tematy związane z odpowiedzialnością i ochroną naszej planety. W 2021 r. pracujemy nad wprowadzeniem załącznika do Kodeksu Etyki Reklamy poświęconego etycznej reklamie i komunikacji w tym obszarze.

Czym jest GREENWASHING?

Greenwashing to inaczej komunikacja marketingowa przedsiębiorstwa, komunikacja reklamowa marki bazująca na fałszywych lub wprowadzających w błąd deklaracjach, dotyczących zgodności działań firmy, produktów lub ich elementów z zasadami ochrony środowiska.

Prawie 50% deklaracji stosujących określenie „eko” okazuje się fałszywych i nieuczciwych z punktu widzenia prawa Unii Europejskiej. W niemal 40% firmy zastosowały niejasne, niesprecyzowane terminy związane ze słowem „eko”. (dane z badań Komisji Europejskiej 2020 r.)

Dlaczego warto dołączyć do
GREEN PROJECT?

  • Bierzesz udział w  pionierskim projekcie samoregulacji w obszarze ekologicznych na polskim rynku.
  • Stajesz się częścią dużego międzybranżowego projektu.
  • Tworzysz samoregulację, która może zapobiec twardej regulacji.
  • Jeśli spełniasz wymagania Green Project, możesz budować wizerunek marki i firmy jako odpowiedzialnej ekologicznie.

Jak rozpoznać komunikaty GREENWASHINGOWE?

  • Nie podają dowodów lub podają je w sposób nieznajdujący potwierdzenia w dostępnych źródłach. Nie podają certyfikatów uznanych instytucji.
  • Komunikują się nieprecyzyjnie. Używają haseł i stwierdzeń, które konsument może odebrać emocjonalnie wręcz nieracjonalnie (np. „produkt wolny od chemii”, „w 100% naturalny”).
  • Używają żargonu i pojęć nienaukowych.
  • Używają pojęć niezrozumiałych dla konsumentów, określeń specjalnie stworzonych na potrzeby danej komunikacji.
  • Powołują się na nieistniejące certyfikaty lub certyfikaty stworzone na potrzeby danej marki.
  • Stosują etykiety, stemple, pieczęcie, kolory fałszywie sugerujące ekologiczny aspekt produktu, marki, firmy.
  • Manipulują danymi. Przedstawiają dane nieistotne z punktu widzenia konsumenta lub aktualnych przepisów.
  • Kłamią wprost: przekazują nieprawdziwe informacje, m.in. niezgodne z prawem używane znaki i certyfikaty,  podają nieprawdziwe dane o zawartości materiału z recyklingu lub przydatności do recyklingu.
  • Opierają się na tzw. mniejszym złu. Podkreślają, że dany produkt lub marka pozytywnie wyróżnia się na tle danej kategorii, która jednak w rzeczywistości jako całość jest szkodliwa dla środowiska.
  • Sugerują, że dany produkt, marka są zgodne z zasadami ochrony środowiska, ale prezentują tylko część jego cyklu  i nie uwzględniają całości wpływów środowiskowych wynikających z procesu produkcji, użytkowania oraz pozbywania się odpadów.

AKTUALNE ZAPISY KODEKSU ETYKI REKLAMY POŚWIĘCONE REKLAMIE EKOLOGICZNEJ

Art. 33

Reklamy nie mogą naruszać społecznego zaufania do prawidłowo realizowanych działań podejmowanych w zakresie ochrony środowiska naturalnego.

Art. 34

Reklamy nie mogą wykorzystywać braku wiedzy jej odbiorców w zakresie ochrony środowiska naturalnego.

Art. 35

Reklamy nie mogą zawierać przekazu, który mógłby wprowadzić konsumentów w błąd w zakresie ochrony środowiska, w tym w szczególności poprzez błędne informowanie o cechach produktów lub co do działań podejmowanych przez reklamodawcę na rzecz ochrony środowiska. Reklamy przedsiębiorców odnoszące się do konkretnych produktów lub działań nie mogą bezpodstawnie rozszerzać skutku reklamowego w zakresie ochrony środowiska naturalnego na całą działalność reklamodawcy.

Art. 36

Informacja ekologiczna zawarta w reklamie musi być związana z właściwościami reklamowanego produktu i odnosić się do takich jego właściwości, które są aktualne bądź przez cały czas jego użytkowania, bądź okresowo, ale w tym wypadku reklama musi o tym informować odbiorcę.

Art. 37

Reklamy zawierające ogólne sformułowanie, w szczególności takie jak „przyjazny środowisku” czy „bezpieczny ekologicznie” nie mogą wprowadzać w błąd. Informacja ze wskazaniem na czym polega w tym zakresie efekt produktu, musi być dostępna w punkcie sprzedaży lub dołączona do produktu lub będzie udostępniona beneficjentowi w powszechnie dostępny sposób.

Art. 38

1. W przypadku, gdy w reklamie wskazuje się na zmniejszenie ilości (liczbę) szkodliwych składników lub innych elementów mających wpływ na stan środowiska naturalnego, przekaz ten nie może wprowadzać w błąd. Informacja ze wskazaniem, na czym polega w tym zakresie pozytywny efekt produktu, musi być prawdziwa. Musi ona być dostępna w punkcie sprzedaży lub dołączona do produktu oraz przedstawiona beneficjentowi.
2. Informacje w reklamie nie mogą odwoływać się do braku składników, cech oraz braku wpływu na środowisko, które nie dotyczą danej kategorii produktów.
3. Informacja w reklamie typu „nie zawiera…” może być używana tylko wówczas, gdy zawartość określonej substancji nie przekracza ilości śladowych.
4. Oznaczenia i symbole dotyczące środowiska naturalnego mogą być używane tylko wtedy, gdy w reklamie wskazane jest źródło ich pochodzenia (przyznania albo nadania) i nie występuje ryzyko pomyłki co do ich znaczenia. Takie oznaczenia i symbole nie mogą fałszywie sugerować, że ich obecność jest związana z decyzją organu administracji rządowej, organu jednostki samorządu terytorialnego lub innych instytucji, których działalność jest związana z ochroną środowiska naturalnego .

Art. 39

Informacje w reklamie odnoszące się do gospodarki odpadami są dopuszczalne, pod warunkiem, że zalecana metoda rozdzielania, zbierania, przetwarzania lub usuwania odpadów jest dostępna dla istotnej części beneficjentów. W przeciwnym przypadku należy wskazać zakres i sposób dostępu do wyżej opisanych metod.

pełna wersja tekstu: Kodeks Etyki Reklamy

Jeśli widzisz reklamę naruszającą te zapisy i wprowadzającą w błąd konsumentów, reaguj!
Złóż skargę ! Masz wpływ na reklamę.

ZŁOŻ SKARGĘ

REKOMENDACJE


Alicja Michałowska, prawnik, Centrum Prawa Żywnościowego

Uważamy, że zaangażowanie w działania dla dobra naszej planety Ziemi to jedyny słuszny kierunek dla zrównoważonego i etycznego wzrostu organizacji.
Centrum Prawa Żywnościowego to kancelaria specjalizująca się w prawie żywnościowym i dziedzinach pokrewnych. Wspieramy przedsiębiorstwa z branży spożywczej zapewniając kompleksową i skuteczną pomoc prawną. W zakresie naszej działalności znajduje się m.in. opracowanie analiz prawnych, prowadzenie postępowań administracyjnych przed organami kontroli żywności i weryfikacja znakowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych, uwzględniając przy tym także deklaracje dotyczące szeroko rozumianej ekologii. Widząc jak ogromną wagę konsumenci zwracają na środowiskowe aspekty codziennych wyborów zakupowych uważamy, że zaangażowanie w działania dla dobra naszej planety Ziemi to jedyny słuszny kierunek dla zrównoważonego i etycznego wzrostu organizacji.
Mikołaj Janicki, CEO Pro Duct BBF sp. z o.o.

Chcemy być świadomym mostem komunikacyjnym pomiędzy światem marketingu i ekologii. Dając nasz pozytywny wkład, korzystając z naszych zasobów możemy mieć ogromny, pozytywny wpływ na zmiany na lepsze.
Warto mieć swój głos. Wpływ na siebie i na otoczenie. Świadomość zmian środowiskowych wprowadzonych przez człowieka i ich rujnującego wpływu na naszą planetę dla świadomego człowieka jest oczywista. Można się martwić, okłamywać i frustrować myśląc o świecie, jaki zostawimy dla naszych dzieci. Można też być ignorantem lub okłamywać się, że to nieprawda, że to nie ja, bądź inni… bądź tonąć w eko-depresji, że i tak jest za późno, bądź nie mam siły sprawczej. Wiem, że chcę mieć wpływ, przynajmniej próbować zmieniać sprawy na lepsze… Frustruje mnie bezczynność i czyste utyskiwanie bądź negowanie własnego wpływu. Nawet nie będąc „możnym tego świata”, wiem, że mój wkład się liczy, dla świata, dla mnie. Będąc w świecie komunikacji, marketingu i reklamy mówienie o braku wpływu to hipokryzja. Mamy kompetencje wykorzystywane do kreowania przekonań, wpływu na decyzje, budowanie świadomości, a w kwestii tak powszechnej, pozytywnej i bliskiej jak odpowiedzialność ekologiczna chowamy głowę w piasek, stajemy się bezradni? Nie! My mamy wpływ! Apeluję o przyłączenie się do naszej inicjatywy walki marketingowców o czysty świat. O odpowiedzialny rozwój. Tak! Możemy konsumować nie niszcząc, przyczyniając się do dobrobytu. Wystarczy zmienić nastawienie, konsumować odpowiedzialnie, pamiętać, że cena w pieniądzu to nie wszystko – jest jeszcze cena zużytej wody i ślad węglowy każdego procesu produkcyjnego (mój osobisty postulat wprowadzenia cen w tych 3 jednostkach – pieniądz, zużycie wody, ślad węglowy). Byłoby łatwiej zrozumieć dlaczego 1 kilogram białka roślinnego jest lepszy niż 1 kilogram białka z krowy. A jak lubię mięso to potrzebuję za to zapłacić… Przykładów jest dużo, ale nie o to tu chodzi… Chcemy być świadomym mostem komunikacyjnym pomiędzy światem marketingu i ekologii. Dając nasz pozytywny wkład, korzystając z naszych zasobów możemy mieć ogromny, pozytywny wpływ na zmiany na lepsze. To jest w naszym zasięgu!
ZWIĄZEK STOWARZYSZEŃ
RADA REKLAMY
UL. GROTTGERA 9/3
00-785 WARSZAWA
biuro@radareklamy.pl
+48 22 621 31 94
KRS: 0000253222
NIP: 5213383625
REGON: 140489484

RADA REKLAMY
WŁADZE
CZŁONKOWIE
STATUT
DLACZEGO WARTO?
DOŁĄCZ DO NAS
POLITYKA PRYWATNOŚCI
KOMISJA ETYKI REKLAMY
ZŁÓŻ SKARGĘ
REGULAMIN ROZPATRYWANIA SKARG
SCHEMAT ROZPATRYWANIA SKARG
KODEKS ETYKI REKLAMY
ARBITRZY
UCHWAŁY
AKTUALNOŚCI
FOTORELACJE
FILMY
STANOWISKA
KONTAKT
  • English

RADA REKLAMY © COPYRIGHT 2019 - 2023 ALL RIGHTS RESERVED

Używamy "ciasteczek" (cookies) aby strona mogła się poprawnie wyświetlać. Naciśnij na przycisk Akceptuj jeśli nie masz nic przeciwko. Zobacz pełny tekst naszej polityki prywatności.UstawieniaAKCEPTUJ
Polityka Prywatności

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT