Radio Nowy Świat i Eliza Michalik

Zarejestruj się i zapewnij sobie miejsce na wyjątkowej konferencji „Etyka przekazów reklamowych w obliczu nowych wyzwań i zagrożeń.” 8 grudnia 2022 r., godz. 10:00 – 16:00 online.

Konferencja Reklamuję Etycznie

ETYKA PRZEKAZÓW
REKLAMOWYCH

W OBLICZU NOWYCH
WYZWAŃ I ZAGROŻEŃ

To inauguracyjna konferencja organizowana przez Radę Reklamy, poświęcona najważniejszym, aktualnym tematom, które kształtują rynek etycznej reklamy w Polsce. To pierwsza konferencja w Polsce, która podejmuje m.in. temat greenwashingu w reklamie i nieuczciwej reklamy środowiskowej. Podczas konferencji dyskutować będziemy o tym, jak obecnie kształtują się granice etyki komunikacji w świetle współczesnych wyzwań.

W agendzie zagadnienia takie jak:

  • Ekologia i klimat w reklamie, dezinformacja klimatyczna, greenwashing

  • Marketing „influencerski”, wskazywanie granic działania, wpływ „autorytetów” na młodego odbiorcę

  • Nowe technologie w strategiach komunikacji marketingowej

  • Między prawdą a fałszem – komunikacja marketingowa w świecie fake news’ów

  • Strategie budowania wizerunku – etyka a koloryzowanie prawdy

Jedną z moderatorek konferencji jest red. Eliza Michalik – dziennikarka telewizyjna, prasowa i radiowa, youtuberka, autorka i współautorka kilku książek o tematyce społecznej. W latach 2007–2019 prezenterka Superstacji, w której prowadziła m.in. program publicystyczny „Nie ma żartów.” Od 2019 felietonistka dziennika „Gazeta Wyborcza”, portalu „NaTemat.pl” i onet.pl. W lipcu 2020 dołączyła do redakcji publicystycznej Radia Nowy Świat, gdzie komentuje wydarzenia społeczno-polityczne oraz prowadzi program “W głębi duszy”.

Konferencję Reklamuję Etycznie realizujemy dzięki wsparciu naszych Patronów, jednym z nich jest Radio Nowy Świat, z którym związana jest Redaktor Eliza Michalik.
Radio Nowy Świat zmienia myślenie i wyznacza trend cyfrowej transformacji

Radio Nowy Światinternetowa stacja radiowa o profilu muzyczno-publicystycznym nadająca program od 10 lipca 2020 roku. To pierwsze wolne od typowych bloków reklamowych radio, oferujące dziennie średnio 18 godzin autorskich audycji muzycznych z propozycją różnorodnych gatunków, z szeroką ofertą publicystyki prezentującej tematy z obszarów społecznych, historycznych, czy kulturalnych. Wszystko to uzupełnione interesującymi materiałami reporterskimi i cyklami ogólnospołecznymi oraz poparte ciekawym dialogiem z naszymi słuchaczami prowadzonym każdego dnia na antenie rozgłośni.

Jednak, aby mówić o powstaniu Radia Nowy Świat, trzeba zacząć od historii innego radia, radia publicznego, czyli Programu 3. Trójka, która nadaje od 1962 roku była miejscem, gdzie rodziła się wolna myśl, wolne słowo, a pracujący tam dziennikarze w czasach cenzury przemycali na antenę zachodnie utwory i polskich „niepoprawnych” artystów. I tak przez lata Trójka gromadzi wokół siebie rzesze wiernych słuchaczy, których można nazwać wyznawcami.

Rosną kolejne pokolenia wychowywane na legendzie Trójki, ale przychodzi rok 2016 i zmienia się układ polityczny w kraju. Z Trójki odchodzą, a raczej są zwalniani kolejni dziennikarze. W ich głowach rodzi się myśl o zrobieniu własnego radia, radia internetowego, wolnego radia, wolnego od polityki, od reklam, ale w zamian z rzetelną informacją, ciekawą publicystyką i różnorodną muzyką.

I tak powstaje Radio Nowy Świat. 16 kwietnia 2020 roku uruchomiona zostaje zbiórka na Patronite.pl i nikt nie może uwierzyć w to co się dzieje. W niecałe 3 m-ce zostaje zebrana kwota, która pozwala 10 lipca 2020 roku nadać pierwszą audycję z udziałem Wojciecha Manna. Od tamtego dnia Radio Nowy Świat nadaje program 24 godziny przez 7 dni w tygodniu.

Do dzisiaj (dane: 17 października 2022) na Patronite zebrano kwotę ponad 19,9 mln złotych. Grupa Patronek i Patronów licząca 33,1 tys. osób finansuje działalność radia wpłacając miesięcznie ponad 670 tys. złotych.

Wciąż najważniejszym źródłem finansowania rozgłośni są Patronki i Patroni Radia Nowy Świat. W roku 2021 stanowiło to 94% wpływów; reszta to wpłaty indywidualne poza Patronite, współpraca z partnerami i przychody osiągnięte ze sprzedaży w sklepie internetowym. Jednak W obliczu dwucyfrowej inflacji, gwałtownego wzrostu cen, niepewnej sytuacji pandemicznej stacja musi myśleć o alternatywnych źródłach finansowania. Dlatego celem Radia Nowy Świat jest dywersyfikacja finansowania, w tym poszukiwanie partnerów biznesowych do współpracy, jednak z zapewnieniem, że typowe bloki reklamowe nie pojawią się na antenie, bo to jest jeden z bardzo istotnych wyróżników radia.

To właśnie model funkcjonowania radia – radia nadającego wyłącznie w Internecie, bez reklam, utrzymującego się z dobrowolnych wpłat słuchaczy (crowdfunding) – został doceniony przez magazyn Media Marketing Polska, który w październiku br. w tegorocznym Raporcie Nadawców TV i Radiowych przyznał Radiu Nowy Świat nagrodę specjalną – Nowa Jakość.

W uzasadnieniu podkreślono model działania stacji, który wpłynął już na działanie innych nadawców, wzmacniając trend cyfrowej transformacji medium.

Celem Radia Nowy Świat od samego początku, było stworzenie ambitnego, inteligentnego radia dla wymagającego słuchacza. Założyciele stacji z zasady odrzucili pomysł przeniesienia tego, co było w Trójce. Uznali, że byłaby to tylko kopia. Kopia pewnie bardzo dobra, ale… zawsze kopia. A ambicje sięgały dużo wyżej i dalej. To odcięcie się od Trójki, zrobienie czegoś po swojemu, pozwoliło stacji z jednej strony przyciągnąć wiernych słuchaczy dawnego Programu 3, którym po roku 2016 zabrano coś bardzo ważnego, a z drugiej zainteresować programem nowych odbiorców poszukujących ambitnej, ciekawej i misyjnej oferty.

Radio Nowy Świat tworzą znakomici byli dziennikarze Programu Trzeciego Polskiego Radia na czele z Magdą Jethon, Anną Krakowską, Janem Chojnackim, Marcinem Kydryńskim, Wojciechem Mannem, Michałem Nogasiem czy Jerzym Sosnowskim, znani aktorzy, publicyści i twórcy muzyczni (m.in. Joanna Kołaczkowska, Katarzyna Kasia, Fisz, Krzysztof Grabowski, Wojciech Malajkat, Marek Napiórkowski, Adam Nowak, Tomasz Raczek, Wojciech Waglewski, Zbigniew Zamachowski) oraz młode, utalentowane osoby, z których większość została wyłoniona w konkursie „Młode talenty”, do którego zgłosiło się ponad 2 tys. osób. Ten niesamowicie mocny skład, łączący doświadczenie i młodość pozwalał rozgłośni szukać własnej drogi i własnego charakteru. Z tak świetnym, zaangażowanym zespołem, z warsztatem dziennikarskim, którego niejeden dziennikarz może pozazdrościć, radio mogło sobie pozwolić na autorskie i nieco ryzykowne podejście. Ryzykowne, ponieważ dano szansę dołączenia do zespołu osobom bardzo młodym, z których wielu miało swój debiut właśnie na antenie Radia Nowy Świat. Oprócz wieku, wszystkie te osoby łączy talent, zapał i zaangażowanie. Pion i Poziom to motto Radia Nowy Świat i jednocześnie misja tworzenia najlepszego, niezależnego radia w Internecie.