
Sukces samoregulacji w obszarze reklamy żywności skierowanej do dzieci.
Prezentacja raportu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Dnia 21 lutego 2020 roku odbyła się konferencja prasowa na temat: odpowiedzialny marketing – efekty samoregulacji w obszarze reklamy żywności skierowanej do dzieci.
W konferencji uczestniczyli: Agnieszka Kępińska – Sadowska, Prezes Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, Witold Kołodziejski, Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, dr Agnieszka Wąsowska, Dyrektor Departamentu Monitoringu KRRiT oraz dr Andrzej Gantner, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności ZP.
Gościliśmy przedstawicieli Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Zarządu i Rady Nadzorczej Rady Reklamy, liczną reprezentację przedstawicieli organizacji i firm członkowskich Rady Reklamy reprezentujących środowiska reklamodawców, promujących i nadawców oraz arbitrów Komisji Etyki Reklamy. Licznie stawili się też przedstawiciele mediów.
Łącznie na konferencji pojawiło się 78 gości, w tym 27 reprezentantów mediów.
Konferencję transmitowały TVN 24 oraz TV Plus. Obecni byli też przedstawiciele TVP Info.
Samoregulacja dotycząca reklamy żywności skierowanej do dzieci jest pierwszym w Polsce i unikalnym w skali europejskiej, porozumieniem samoregulacyjnym przyjętym dzięki ścisłej współpracy nadawców telewizyjnych, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Polskiej Federacji Producentów Żywności oraz Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, właściciela Kodeksu Etyki Reklamy.
Jak podkreśliła, w trakcie konferencji Agnieszka Kępińska-Sadowska – Prezes Rady Reklamy: „nasza organizacja promuje, rozszerza i wzmacnia polski system samoregulacji jako właściwą i skuteczną formę kreowania standardów na rynku. Doskonałą okazją i zachętą do dalszego rozwoju samoregulacji i kolejnych uzupełnień Kodeksu Etyki Reklamy jest ogłoszony dziś raport KRRIT nt. sięgającej ponad 98% skuteczności samoregulacji -„Porozumienia nadawców telewizyjnych” – w obszarze reklamy żywności skierowanej do dzieci, potwierdzający skuteczną realizację przyjętych zobowiązań”.
Ważnym elementem tej samoregulacji są cykliczne badania jej skuteczności. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako urząd gwarantujący pełną obiektywność i niezależność już po raz trzeci od czasu obowiązywania „Porozumienia nadawców”, przeprowadziła monitoring skuteczności samoregulacji, zakończony publikacją raportu „Reklamy żywności w programach dla dzieci poniżej 12 roku życia”. Badanie odbyło się w okresach: lipiec – grudzień 2018 oraz styczeń – czerwiec 2019 i obejmowało spoty reklamowe nadawane w godzinach 6:00 – 20:00.
Wyniki najnowszego monitoringu KRRiT, zaprezentowane na dzisiejszej konferencji prasowej, potwierdzają bardzo wysoką, sięgającą ponad 98%. skuteczność tego dobrowolnego porozumienia.
„Doświadczenie pokazuje, że dobrze skonstruowany system samoregulacji może być bardziej skuteczny niż twarde prawo. Samoregulacja chroniąca dzieci przed reklamą żywności zawierającej składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana, powstała w wyniku współpracy KRRiT z Polską Federacją Producentów Żywności, Związkiem Stowarzyszeń Rada Reklamy oraz nadawcami telewizyjnymi. Jest to zbiór zasad, których realizacja nie czyni przegranych i wygranych. Są tylko wygrani. To ważne, zwłaszcza, że stawką tej współpracy było i jest dobro dziecka” powiedział na konferencji Witold Kołodziejski, Przewodniczący KRRiT.
Dr Agnieszka Wąsowska, Dyrektor Departamentu Monitoringu KRRiT przedstawiła prezentację oraz zaprezentowała kluczowe wnioski z ostatniego badania.
- W analizowanym okresie nadawcy programów dla dzieci skutecznie zrealizowali przyjęte zobowiązanie rezygnując z emisji reklam słodyczy, chipsów, oraz napojów i słonych przekąsek.
- W programach adresowanych do najmłodszych widzów praktycznie nie emitowano reklam produktów spożywczych, dla których, zgodnie z Porozumieniem, nie przewidziano żadnych kryteriów pozwalających na reklamę. Prawidłowość ta dotyczy nie tylko programów, których nadawcy przystąpili do Porozumienia, ale też trzech dodatkowych programów (Boomerang, Cartoon Network i TOP KIDS).
- Jednocześnie, w programach dla dzieci nadawano znacznie mniej reklam żywności – 6% niż w programach uniwersalnych – 26%.
- w następstwie przyjęcia Porozumienia nastąpiło radykalne zmniejszenie się udziału spotów reklamujących żywność w ogólnej liczbie reklam. Udział ten zmniejszył się niemal trzykrotnie, z 10,1% w roku 2014 do 3,6% obecnie.
„Monitoring pokazuje, że rodzice mogą być pewni, że ich dzieci nie są narażone na tego typu przekazy w programach skierowanych do najmłodszych.” podkreśliła w podsumowaniu dr Agnieszka Wąsowska, Dyrektor Departamentu Monitoringu KRRiT.
Na zakończenie konferencji, w imieniu Polskiej Federacji Producentów Żywności ZP, jednego z inicjatorów porozumienia oraz twórcy Kryteriów Żywieniowych, będących jednym z kluczowych elementów samoregulacji głos zabrał dr Andrzej Gantner, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności ZP.
Samoregulacja żywności realizowana na podstawie „Porozumienia nadawców telewizyjnych” odzwierciedla istniejące dobrowolne zobowiązania firm przemysłu żywnościowego w zakresie odpowiedzialnego marketingu żywności skierowanego do dzieci. Skuteczność tej samoregulacji po raz kolejny potwierdzona wynikami monitoringu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji stanowi dowód na to, że zobowiązanie o niereklamowaniu niektórych typów produktów do dzieci poniżej 12 roku życia stało się ogólnorynkową praktyką, a ścisła współpraca wszystkich uczestników rynku reklamowego – nadawców, reklamodawców, organizacji sektorowych oraz regulatora – przynosi wymierne efekty – podsumował dr Andrzej Gantner, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Generalny PFPŻ ZP.
Po wystąpieniach gospodarzy konferencji, odpowiadali oni na pytania przedstawicieli mediów i zebranych gości.
Odnośniki:
„Stawką tej współpracy było i jest dobro dziecka”. Raport o reklamach dla najmłodszych” (TVN24 Bis)