Uchwała Nr ZO/008/21u w sprawie Aflofarm Farmacja Polska Sp. z o.o. z dnia 17 marca 2021 r. Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn. akt: KER/012/21
Uchwała Nr ZO/008/21u
z dnia 17 marca 2021 r.
Zespołu Orzekającego
w sprawie o sygn. akt:
KER/012/21
- Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń
Rada Reklamy, w składzie:
- Zofia Sanejko – przewodnicząca,
- Małgorzata Augustyniak – członek,
- Małgorzata Rokita – członek,
na posiedzeniu w dniu 17 marca 2021 r., po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/012/21 złożonej, na podstawie pkt. 11 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, przez konsumenta (bliższe dane w aktach sprawy), (dalej: Skarżący), przeciwko reklamie radiowej Aflofarm Farmacja Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Pabianicach (dalej: Skarżony)
postanawia
– skargę oddalić.
- Zespół Orzekający ustalił, co następuje:
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga o sygnaturze akt KER/012/21.
Przedmiotem skargi była reklama radiowa produktu marki Positivum.
Skarżący w prawidłowo złożonej skardze poinformował:
„Reklamowany produkt: preparat Positivum
Treść reklamy: dwie osoby rozmawiają o stanie emocjonalnym jednej z nich, wynikającym z niepowodzeń w związku i porzucenia przez partnera. osoba podaje preparat jako remedium, z dalszej rozmowy wynika, że dzięki niemu, kolejna osoba pozbyła się dolegliwości.
Skarga: reklama sugeruje, że preparat pomaga w przypadku kryzysu wywołanego przez fakt porzucenia osoby przez partnera, czym bagatelizuje przyczyny depresji – poważnej choroba, która przeważnie wymaga leczenia farmakologicznego pod kontrolą psychiatry/psychologa 2. w reklamie padają słowa: „Po tym wszystkim co dla niego zrobiłaś.”, co sugeruje, że osoba ma moralny obowiązek pozostawania w związku z wdzięczności lub jako spłatę swojego rodzaju długu, co z kolei jest objawem szantażu emocjonalnego i wpisuje się w opis związku toksycznego. pomijając wszystko, w takim przypadku na pewno nie pomoże reklamowany preparat.”- pisownia oryginalna
W toku posiedzenia skargę przedstawiał i popierał arbiter – referent.
Arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za niezgodną z art. 2 ust. 1 i art. 8 Kodeksu Etyki Reklamy:
Art. 2 ust. 1.
Działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
Art. 8
Reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy.
Skarżony uczestniczył w posiedzeniu; Skarżony złożył pisemną odpowiedź na skargę o następującej treści: „Działając w imieniu Aflofarm Farmacja Polska Sp. z o.o. na mocy pełnomocnictwa z dn. 10.07.2020 r., w odpowiedzi na zawiadomienie w sprawie o sygnaturze powyższej, niniejszym informuję, że Spółka uznaje kompetencje Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w przedmiotowym postępowaniu.
W związku z tym wnoszę o dopuszczenie Spółki do bezpośredniego udziału w czynnościach, w szczególności o zawiadomienie o terminie posiedzenia w przedmiocie rozpoznania ww. skargi, ze stosownym wyprzedzeniem.
W zakresie merytorycznego stanowiska co do zarzutów podniesionych przez Skarżącego wobec reklamy radiowej produktu Positivum oświadczam co następuje.
Treść zakwestionowanej reklamy radiowej jest następująca:
,,- Nie rozumiem jak Marek mógł cię zostawić.
– Po tym wszystkim co dla niego zrobiłam .
– Nie denerwuj się , weź Positivum. Uspokoisz się, wyśpisz, na wszystko spojrzysz inaczej.
Lektor: Zawarty w Positivum wyciąg z szyszek chmielu koi nerwy, a melisa ułatwia zasypianie.
– Małgosiu, dziękuję za Positivum.
– Pomogło?
– Oczywiście, a tak przy okazji poznaj Filipa.
– Wiedziałam, że wszystko skończy się pozytywnie.
Lektor: Positivum – oszczędź sobie nerwów.”
Positivum to suplement diety, który może być naturalnym wsparciem organizmu w codziennych sytuacjach napięcia nerwowego lub rozdrażnienia. W odbiorze Skarżącego reklama promuje toksyczne związki, a nadto bagatelizuje przyczyny depresji. W ocenie Spółki jest to rażąco mocno subiektywna nadinterpretacja. W tym miejscu wypada przypomnieć, że odniesieniem powinien być model przeciętnego konsumenta. Zgodnie z przepisami prawa przeciętny konsument to taki, który jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny (art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym).
Związek toksyczny to związek naznaczony przemocą fizyczną lub psychiczną, a nierzadko ich połączeniem. Nie sposób przyjąć, iż reklama Positivum propaguje przemocowe związki, zachęcając do stosowania szantażu emocjonalnego. Taki odbiór dwóch pierwszych linijek dialogu bohaterek reklamy to rażąca nadinterpretacja i wielkie dopowiedzenie przekazu, który w tej reklamie absolutnie nie występuje. W ocenie Spółki należy uznać za nieprawdopodobne dokonanie takiej interpretacji na podstawie treści reklamy radiowej Positivum, biorąc pod uwagę model przeciętnego konsumenta.
Nie sposób zgodzić się również, jakoby w reklamie bagatelizowano przyczyny depresji. Reklama nie zawiera żadnych odniesień do depresji właśnie dlatego, iż jest to choroba, a Positivum jest suplementem diety, a nie lekiem. Smutek czy rozdrażnienie to jednak stany naturalnie występujące w życiu każdego człowieka nie raz i nie traktuje się ich automatycznie jako depresji czy choćby epizodu depresyjnego. To, że w danym przypadku nie chodzi o chorobę depresyjną, a o naturalnie występujący w danych okolicznościach u człowieka smutek czy rozdrażnienie, nie oznacza, że nie można pomóc sobie składnikami żywności, takimi jak właśnie składniki zawarte w Positivum. Jeżeli uznać, że reklamodawca bagatelizuje depresje w danej reklamie, to należałoby właściwie przyjąć, że samo oferowanie tabletek uspokajających dla ludzi w trudniejszych sytuacjach w danym momencie (ale bez
depresji) już stanowi uderzenie w słuszny interes odbiorców. Suplementy diety pomagające ukoić nerwy są jednak dostępne na rynku i w konsekwencji występują w obrocie reklamowym jako takim.
Nie sposób uznać to za działanie wbrew społeczeństwu poprzez rzekome bagatelizowanie choroby, którą niewątpliwie jest depresja.
Niezależnie od tego wypada z całą mocą podkreślić, że depresja to nie jest chwilowy smutek. W reklamie Positivum są dwie sceny – podczas jednej z nich kobieta ubolewa nad porzuceniem przez partnera, w drugiej – przedstawia koleżance nowego już partnera. Nie ma żadnych elementów, które uzasadniałyby interpretację, że kobieta doświadczyła depresji, a więc czegoś więcej aniżeli chwilowego smutku, którego od czasu do czasu doświadcza przecież większość ludzi z rozmaitych powodów.
Podsumowując, wnoszę o uznanie skargi za bezzasadną.” – pisownia oryginalna.
- Zespół Orzekający zważył co następuje:
Zespół Orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie radiowej naruszenia norm art. 2 ust. 1 i art. 8 Kodeksu Etyki Reklamy.
Zespół Orzekający biorąc pod uwagę treść przekazu reklamowego oraz wspomagający charakter suplementów diety uznał, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie narusza dobrych obyczajów. Zdaniem Zespołu Orzekającego przedmiotowa reklama nie nadużywa zaufania odbiorców, ani nie wykorzystuje ich braku doświadczenia lub wiedzy. W związku z powyższym, na podstawie pkt. 43 ust. 1) lit b) Regulaminu rozpatrywania skarg Zespół Orzekający orzekł jak w pkt. 1 uchwały. Zgodnie z pkt. 51. Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Strony mogą odwoływać się od uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane zainteresowanej stronie w dacie podjęcia przez Zespół Orzekający uchwały, o której mowa w pkt. 43.