Uchwała Nr ZO/009/25u z dnia 22 stycznia 2025 roku Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/194/24

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w składzie:

 

  • Xawery Konarski – członek
  • Dawid Kryszczyński – członek
  • Sławomir Skowerski – przewodniczący

na posiedzeniu w dniu 22 stycznia 2025 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/194/24 złożonej na podstawie pkt 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko Astra Coffee and More sp. z o.o. z siedzibą w Starczanowie w sprawie dotyczącej reklamy kawy Astra,

 

postanawia

 

skargę oddalić.

 

Uzasadnienie

 

W skardze skierowanej do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że Astra Coffee and More sp. z o.o. z siedzibą w Starczanowie (dalej także: „Skarżona”) stosowała reklamę wprowadzającą w błąd.

 

Zgodnie ze skargą:

 

Jesienna dawka energii – w zestawie 85 zł taniej

i zdjęcie kawy ASTRA CREMA w 5-paku.

 

Skoro jedna paczka kosztuje 44,99, a komplet 214,95, to różnica wynosi 10 zł, a nie 85 zł, ponieważ 5 x 44,99 = 224,95 zł.

Reklama nie jest rzetelna!

 

Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 10 ust. 1 lit. b Kodeksu Etyki Reklamy.

 

Art. 10

  1. Ponadto reklamy nie mogą wprowadzać w błąd jej odbiorców, w szczególności w odniesieniu do:
  2. b) wartości produktu i jego rzeczywistej ceny oraz warunków płatności, w szczególności takich jak sprzedaż ratalna, leasing, sprzedaż na kredyt, sprzedaż okazyjna;

 

Skarżona w odpowiedzi na zawiadomienie Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy przedstawiła stanowisko w sprawie w korespondencji z dnia 13 grudnia 2024 r. i wyraziła wolę uczestnictwa w postępowaniu przed KER.

 

Skarżona wskazała, że przedmiotem przedmiotowa reklama donosiła się do promocji zestawu 5 sztuk kawy ,,Astra Łagodna Crema 1kg ziarnista”. Podana w treści reklamy wysokość rabatu (85,00 zł) odnosiła się do cen regularnych, a nie cen poszczególnych produktów, które mogą podlegać w tym samym czasie innym promocjom.

 

W rzeczonym przypadku, cena promocyjna obliczana była w odniesieniu do ceny podstawowej produktu – 59,99 zł. Cena regularna 5 kaw w cenie 59,99 zł wyniosłaby 299,59 zł. Tymczasem cena promocyjna zestawu 5 kaw wynosiła 214,95 zł. Uzasadnione zatem było, zdaniem Skarżonej, wskazanie na grafice różnicy informującej, że cena promocyjna jest o 85 zł mniejsza.

 

Skarżona podkreśliła, że w ramach standardowych praktyk sklepów internetowych komunikaty promocyjne czy wskazane korzyści obliczane są od cen standardowych produktu, biorącego udział w ofercie. Tym samym działanie Skarżonej było zgodne z obowiązującymi zasadami i nie wprowadzało w błąd.

 

Zespół Orzekający ustalił, co następuje.

 

Z załączonego do skargi zrzutu ekranu wynika, że reklama miała miejsce na platformie Facebook w postaci postu sponsorowanego „Astra Coffee and More”. W centralnej części grafiki znajduje się 5 opakowań kawy „Astra Crema Special Blend” o wadze 1 kg. Nad opakowaniami zamieszczono hasło ,,Jesienna dawka energii! W zestawie 85 zł taniej!”

 

Data emisji reklamy została wskazana przez Skarżącego na dzień 16 listopada 2024 r.

 

Zespół Orzekający zważył, co następuje.

 

Zespół Orzekający (dalej także: „ZO”) postanowił oddalić skargę z uwagi na brak dowodów naruszenia Kodeksu Etyki Reklamy.

Skarżący wskazał, że jedna paczka kawy kosztuje 44,99 zł, co oznacza, że cena 5 kaw zakupionych odrębnie wynosi razem 224,95 zł. Tym samym zakup reklamowanego promowanego zestawu 5 kaw za cenę 214,95 zł stanowi oszczędność 10 zł, a nie 85 zł. Natomiast zgodnie ze wskazaniem Skarżonej cena promocyjna zestawu obliczana była w odniesieniu do ceny podstawowej (nie zaś promocyjnej) pojedynczego produktu, tj. 59,99 zł. Cena regularna 5 kaw w cenie 59,99 zł wyniosłaby zatem 299,59 zł. Tymczasem cena promocyjna zestawu 5 kaw wynosiła 214,95 zł. Uzasadnione zatem było, zdaniem Skarżonej, wskazanie na grafice różnicy informującej, że cena promocyjna jest o 85 zł mniejsza.

ZO zauważa, że zgromadzony w sprawie materiał dowodowy nie pozwala stwierdzić, że reklama Skarżonej była nierzetelna. Przedstawiony przez Skarżącego dowód na tę okoliczność (printcesreen reklamy) nie pozwala na wykazanie, że Skarżona stosowała praktyki naruszające Kodeks Etyki Reklamy w zakresie wskazanym w skardze. Nie jest bowiem wiadome, w jakiej cenie oferowana była pojedyncza kawa „Astra Crema Special Blend” o wadze 1 kg w okresie obowiązywania skarżonej promocji.

Mając na względzie powyższe, Zespół Orzekający na podstawie art. 49 lit. b Regulaminu Rozpatrywania Skarg postanowił skargę oddalić.

 

Zdania odrębne

 

Brak.

 

Zgodnie z pkt. 58 Regulaminu Rozpatrywania Skarg Strony mogą odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.