Uchwała Nr ZO/010/21u w sprawie MediaExpert S.A. z dnia 24 marca 2021 r. Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn. akt: KER/019/21
Uchwała Nr ZO/010/21u
z dnia 24 marca 2021 r.
Zespołu Orzekającego
w sprawie o sygn. akt:
KER/019/21
- Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń
Rada Reklamy, w składzie:
- Anna Gumkowska – przewodnicząca,
- Igor Kaleński – członek,
- Donata Wolińska – członek,
na posiedzeniu w dniu 24 marca 2021 r., po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/019/21 złożonej, na podstawie pkt. 11 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, przez konsumenta (bliższe dane w aktach sprawy), (dalej: Skarżący), przeciwko reklamie telewizyjnej MediaExpert S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej: Skarżony)
postanawia
– skargę oddalić.
- Zespół Orzekający ustalił, co następuje:
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga o sygnaturze akt KER/019/21.
Przedmiotem skargi była reklama telewizyjna produktów dostępnych w sieci sprzedaży MediaExpert.
Skarżący w prawidłowo złożonej skardze poinformował:
„Treść reklamy: Reklama dotyczy Media Ekspert oferująca towary o obniżonej o 80% cenie.
Skarga: Reklama jest nie zgodna z prawdą oraz wprowadza odbiorcę w błąd emitując treść informująca o 80% obniżce na telewizory pralki lodówki oraz ekspresy.
Dlatego wnoszę o weryfikację i usunięcie wprowadzającej w błąd reklamy.
P.S. informacja o przetwarzaniu danych osobowych w waszym formularzu jest również błędnie uwidoczniona.
Od kiedy na czerwonym druku umieszcza się napis w kolorze czerwonym.. mocze czas i przyjrzeć się kwalifikacjom zawodowym waszego pseudo informatyka…”- pisownia oryginalna
W toku posiedzenia skargę przedstawiał i popierał arbiter – referent.
Arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za niezgodną z art. 2 ust. 1, art. 8 i art. 10 ust. 1 b) Kodeksu Etyki Reklamy:
Art. 2 ust. 1.
Działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
Art. 8
Reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy.
Art. 10
- Ponadto reklamy nie mogą wprowadzać w błąd jej odbiorców, w szczególności w odniesieniu do:
- b) wartości produktu i jego rzeczywistej ceny oraz warunków płatności, w szczególności takich jak sprzedaż ratalna, leasing, sprzedaż na kredyt, sprzedaż okazyjna
Skarżony uczestniczył w posiedzeniu; Skarżony złożył pisemną odpowiedź na skargę o następującej treści: „Szanowni Państwo, działając w imieniu mojej Mocodawczyni, spółki MediaExpert S. A. (pełnomocnictwo w załączeniu), niniejszym informuję, że moja Mocodawczyni wyraża wolę uczestnictwa w postępowaniu przed Komisją Etyki Reklamy w oparciu o Kodeks Etyki Reklamy i Regulamin Rozpatrywania Skarg. Jednocześnie pragnę podkreślić, że treść przedmiotowej skargi uniemożliwia podjęcie rzeczowej polemiki. W związku z powyższym oświadczam, że odmawiam złożenia wyjaśnień w niniejszej sprawie.
Wpierw należy podnieść, że skarżący nie wskazał na czym polega rzekome wprowadzenie odbiorców zaskarżonej reklamy w błąd. W szczególności skarżący nie sprecyzował, która z informacji zawartych w skarżonej reklamie jest zdaniem nieprawdziwa lub podana w sposób wzbudzający jakiekolwiek wątpliwości co do jej faktycznej treści.
Ponadto skarżący błędnie przytoczył treść skarżonej reklamy. Nie zawarto w niej bowiem informacji, że cena każdego towaru objętego promocją jest obniżona o 80%. Zarówno z treści przekazu czytanego przez lektora, jak i wizualnych elementów skarżonej reklamy wyraźnie wynika, że obniżki cen towarów objętych akcją promocyjną wynoszą do 80 %. Wskazywanie w reklamie jedynie górnej granicy przecen przewidzianych w ramach danej akcji promocyjnej stanowi utrwaloną praktykę realizowaną przez przytłaczającą większość reklamodawców i bynajmniej nie może być poczytywane za działanie naruszające Kodeks Etyki Reklamy.
Wydaje się, że twierdzenia zawarte w przedmiotowej skargi oparte są wyłącznie na pobieżnym i niedokładnym odbiorze spornego spotu reklamowego przez skarżącego, a nie na analizie i ocenie elementów faktycznie się w nim znajdujących. Z tego względu nie sposób odnieść się do nich rzetelnie i merytorycznie. Moja Mocodawczyni może jedynie zapewnić, że promowana skarżoną reklamą akcja promocyjna miała rzeczywiście miejsce, a górna granica przecen związanych z tą akcją promocyjną została wskazana w reklamie prawidłowo. W przypadku, gdy w skardze nie wskazano żadnego rzeczywistego elementu reklamy, który miał na celu wywołanie po stronie odbiorcy błędnego wyobrażenia o szczegółach reklamowanej akcji promocyjnej bądź mógł w świetle zasad doświadczenia życiowego doprowadzić do takiego skutku, rozpoznanie takiej skargi przez Radę Etyki Reklamy jest niezasadne.
Z ostrożności oświadczam, że zarzut dotyczący nieczytelności informacji o przetwarzaniu danych osobowych nie jest trafny, ponieważ sporny spot nie zawiera żadnej informacji o przetwarzaniu danych osobowych. Nie są dla mojej Mocodawczyni jasne przyczyny objęcia tego zagadnienia treścią skargi. Przede wszystkim jednak należy podkreślić, że dokonywanie rozstrzygnięć w sprawach z zakresu ochrony danych osobowych znajduje się poza kognicją Komisji Etyki Reklamy. Te zagadnienia nie powinny być zatem rozpoznawane przez Komisję Etyki Reklamy.
Moja Mocodawczyni pragnie równocześnie podkreślić, że z powagą traktuje ciążący na niej obowiązek etycznego prowadzenia kampanii reklamowych. Uważa, że każdy podmiot naruszający powszechnie przyjęte i obowiązujące zasady etyki powinien ponosić odpowiedzialność z tego tytułu. Z taką samą powagą moja Mocodawczyni przyjęłaby każdą skargę, której przedmiotem byłoby jej zachowanie hipotetycznie budzące wątpliwości z punktu widzenia wskazanych wyżej zasad odpowiedzialnej reklamy. W takim przypadku złożyłaby ona stosowne wyjaśnienia. Przedmiotowa skarga jednak tej cechy nie posiada.” – pisownia oryginalna.
- Zespół Orzekający zważył co następuje:
Zespół Orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm art. 2 ust. 1, art. 8 i art. 10 ust. 1 b) Kodeksu Etyki Reklamy.
Zespół Orzekający uznał, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie narusza dobrych obyczajów.
Zdaniem Zespołu Orzekającego reklama nie nadużywa zaufania odbiorców, ani nie wykorzystuje ich braku doświadczenia lub wiedzy.
W opinii Zespołu Orzekającego reklama nie wprowadza odbiorców w błąd co do ceny reklamowanych produktów. Zespół Orzekający zwrócił uwagę, że komunikowanie w reklamach rabatów do 80 % jest utrwaloną praktyką reklamową.
W związku z powyższym, na podstawie pkt. 43 ust. 1) lit b) Regulaminu rozpatrywania skarg Zespół Orzekający orzekł jak w pkt. 1 uchwały.
Zgodnie z pkt. 51. Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Strony mogą odwoływać się od uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane zainteresowanej stronie w dacie podjęcia przez Zespół Orzekający uchwały, o której mowa w pkt. 43.