Uchwała Nr ZO/019/24u z dnia 17 stycznia 2024 roku Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/202/23
Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy,
w składzie:
- Beata Dziwulska – członkini
- Teresa Wierzbowska – członkini
- Sławomir Skowerski – przewodniczący
na posiedzeniu w dniu 17 stycznia 2024 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/202/23 złożonej na podstawie pkt. 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko Wonga.pl sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w sprawie dotyczącej reklamy pożyczek na portalu internetowym Medonet,
postanawia
skargę oddalić.
Uzasadnienie
W skardze skierowanej do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że Wonga.pl sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej także: „Skarżona”) stosowała reklamę na portalu internetowym przy artykule o wpływie alkoholu na zdrowie, obok przekazu redakcyjnego Medonet, którego partnerem jest Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.
Zgodnie ze skargą:
Browary Polskie rekomendują pożyczki na tle alkoholu.
Browary Polskie są partnerem reklamy alkoholu na tle artykułu w Medonet o problemie alkoholowym. A to wszystko reklamuje pożyczki Wonga. Czyli wniosek z tej reklamy jest taki – jest z nadmiernym spożyciem alkoholu a Polsce – o tym mówi artykuł – ale nie martw się, jeśli brak Ci kasy na picie. Browary Polskie są partnerem pożyczek Wonga – możesz pożyczyć i napić się. To jest straszne! Narusza wszelkie możliwe normy. I to reklamuje członek Rady Reklamy, która ma Komisję Etyki Reklamy i Kodeks Etyki Reklamy.
Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy, art. 2 ust. 2 Załącznika 1 Kodeksu Etyki Reklamy.
Art. 2
- Działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
Art. 2 ust. 1 i 2 Załącznika 1
- Reklama piwa powinna być zgodna z zasadami zawartymi w przepisach Kodeksu Etyki Reklamy oraz przepisach niniejszego Załącznika.
Skarżona, w odpowiedzi na zawiadomienie Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, przedstawiła stanowisko w sprawie w korespondencji z dnia 28 grudnia 2023 r. i wyraziła wolę uczestnictwa w postępowaniu przed KER.
Skarżona wskazała, że kampania, została zakupiona za pośrednictwem agencji digitalowej. Formą reklamy są dwie belki graficzne, które wyświetlają się w górnej i dolnej części treści wideo publikowanych na portalu Medonet. Treści, przy których wyświetlają się reklamy Skarżonej są zamienne i niezaplanowane ani przez reklamodawcę, jak i agencję, z której usług korzysta Skarżona. Są one dobierane losowo przez portal.
Wyświetlenie przekazu w przedstawionych warunkach nie było celowym założeniem Skarżonej, a reklama przy tematyce związanej z alkoholem jest wyłącznie przypadkiem. Browary Polskie nie są partnerem pożyczek Wonga i ich pojawienie się również jest przypadkowe.
Na posiedzeniu w dniu 17 stycznia 2023 r. przedstawiciel Skarżonej podtrzymał dotychczas przedstawione stanowisko.
Zespół Orzekający ustalił, co następuje.
Z materiału dowodowego załączonego przez Skarżącego (printscreeny) wynika, że pasek reklamy pożyczek Wonga znajdował się w górnej i dolnej części okna z nagraniem redakcyjnym portalu Medonet, którego partnerem jest Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. W materiale wideo znajdowała się następująca informacja: Patronem materiału jest Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie oraz oznaczenie: Sprawdzam! Piwo bezalkoholowe.
Przekaz zamieszczono na portalu medonet.pl przy artykule o szkodliwości alkoholu pt. „W Polsce alkohol leje się szerokim strumieniem przez cały rok”.
Zespół Orzekający zważył, co następuje.
W ocenie Zespołu Orzekającego skarżony przekaz nie narusza zasad etyki wyrażonych w Kodeksie Etyki Reklamy.
W pierwszej kolejności KER zwraca uwagę, że Skarżona nie jest podmiotem będącym producentem czy dystrybutorem piwa, zatem niezasadny jest zarzut odnoszący się do reklamy piwa (art. 2 ust. 1 i 2 Kodeksu Etyki Reklamy). Skarżona jest podmiotem świadczącym pożyczki konsumenckie, a reklama dotyczy pożyczki tzw. „Darmówka”. Jakkolwiek rzeczywiście rzeczona reklama widnieje w momencie, gdy emitowany jest przekaz Medonet, którego partnerem jest Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie, tak sam przekaz Skarżonej nie odnosi się do piwa. W ocenie KER doszło do pewnego zbiegu okoliczności, w którym ww. przekaz Medonet pojawił się w tle reklamy Skarżonej.
Nadto, okoliczność pojawienia się skarżonej reklamy obok artykułu na medonet.pl o problemie alkoholowym w Polsce nie była zależna od Skarżonej. Przede wszystkim jednak reklama stanowi wyłącznie zachętę do skorzystania z usługi pożyczek ,,Darmówek”, co nie pozostaje w związku z treścią artykułu na stronie.
Należy stwierdzić, że okoliczność pojawienia się skarżonej reklamy obok przekazu wideo Medonet, którego partnerem jest Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie oraz artykułu na medonet.pl nt. problemu alkoholowego były od siebie niezależne, na co Skarżona nie miała wpływu.
Tym samym wniosek Skarżonego:
Czyli wniosek z tej reklamy jest taki – jest z nadmiernym spożyciem alkoholu a Polsce – o tym mówi artykuł – ale nie martw się, jeśli brak Ci kasy na picie. Browary Polskie są partnerem pożyczek Wonga – możesz pożyczyć i napić się.
nie odpowiada rzeczywistości.
Mając powyższe na uwadze, skarżona reklama nie jest sprzeczna z art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy. Przekaz wykonany jest z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, w poczuciu odpowiedzialności społecznej i w zgodzie z zasadami uczciwej konkurencji.
Mając na względzie powyższe, Zespół Orzekający, na podstawie art. 49 lit. b Regulaminu Rozpatrywania Skarg, postanowił skargę oddalić.
Zdania odrębne
Brak.
Zgodnie z pkt. 59 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Strony mogą odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni roboczych od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.