Uchwała Nr ZO/037/22o z dnia 20 maja 2022 r.Zespołu Orzekającego w połączonych sprawach o sygn.: KER/061/22 oraz KER/062/22
OPINIA KER – w sprawie skarg na przekaz reklamowy
Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy
Grottgera 9/3
00-785 Warszawa
-
Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w składzie:
-
Olaf Krynicki – Przewodniczący;
-
Małgorzata Augystyniak – członkini;
-
Igor Kaleński – członek;
DO
Konsument (bliższe dane w aktach sprawy), zwany dalej „Wnioskodawcą”;
Adrian Fabryka Rajstop z siedzibą w Zgierz, zwany dalej „Reklamodawcą”
OPINIA – OCENA PRZEKAZU REKLAMOWEGO
Działając w interesie publicznym i w zakresie doświadczeń wyniesionych ze współpracy z organizacjami konsumenckimi, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także organizacjami promującymi standardy rynku reklamy w innych krajach, jak i na poziomie międzynarodowym (w tym The European Advertising Standards Alliance EASA) oraz mając na celu ochronę interesów konsumentów Komisja Etyki Reklamy dokonała analizy przedmiotowego przekazu reklamowego pod kątem zgodności z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi.
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęły skargi o sygnaturach akt KER/061/22 oraz KER/062/22. Przedmiotem skargi była zewnętrzna reklama rajstop w formie billboardu wywołująca, w ocenie Skarżącego, społeczny niepokój ze względu na wzbudzanie nieuzasadnionego strachu.
Zespół Orzekający zważył co następuje:
Opinia-ocena Zespołu Orzekającego KER w zakresie oceny przedmiotowej reklamy z ogólnie przyjętymi standardami etycznymi oraz dobrymi praktykami rynkowymi
Zespół Orzekający podzielił zastrzeżeni Skarżącego oraz podjął decyzję o zdecydowanym stwierdzeniu faktu łamania standardów etycznych przez Skarżonego.
W ocenie Zespołu Orzekającego w kwestionowanym przekazie reklamowym przekroczona została cienka granica – w formie zbyt mało empatycznego wobec obecnej sytuacji przekazu, szczególnie zważywszy na fakt, iż kwestionowana kampania reklamowa jest kampanią typu „outdoor”. Zespół Orzekający pragnie wskazać na konieczność przykładania większej staranności i wrażliwości wobec kampanii realizowanych w przestrzeni publicznej. Co więcej, niepokojącym pozostaje brak powiązania z reklamowanym produktem, nie ma bowiem na celu przekazywania informacji o wojnie, miał natomiast wspomóc rozpoznawalność marki. Niestety reklama pokazywana jest w Polsce, w kraju przyfrontowym, ten kontekst w dużej mierze – w ocenie Zespołu Orzekającego – wyklucza tego rodzaju reklamę.
W razie jakichkolwiek dodatkowych pytań prosimy o kierowanie ich do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w sposób wskazany na naszej stronie internetowej www.radareklamy.pl Postaramy się udzielić wszelkich możliwych informacji oraz porad mogących zagwarantować najwyższe standardy etyczne oraz przestrzeganie dobrych praktyk rynkowych na rynku reklamowym w Polsce.
W związku z powyższym, mając na uwadze treść Wniosku Zespół ocenił przedmiotową reklamę̨̨, jak w osnowie niniejszej Uchwały.
Zdania odrębne
brak