Uchwała Nr ZO/039/22u z dnia 16 marca 2022 r. Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/036/22
1. Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w składzie:
-
Rafał Wiewiórski – Przewodniczący;
-
Ewelina Czuba – członkini;
-
Beata Ptaszyńska-Jedynak – członkini;
na posiedzeniu w dniu 16 marca 2022 r., po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/036/22, złożonej na podstawie pkt. 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, przez konsumenta (bliższe dane w aktach sprawy) (dalej „Skarżący”), przeciwko Natur Produkt Zdrovit Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej „Skarżony”), w sprawie dotyczącej reklamy produktu Lactocontrol
postanawia
skargę oddalić.
Uzasadnienie
Zespół orzekający po dokonaniu analizy materiału w przedmiotowej sprawie stwierdził, iż w przedmiotowej reklamie nie doszło do naruszenia standardów wynikających z Kodeksu Etyki Reklamy, w szczególności do wykorzystania zaufania potencjalnych konsumentów i wprowadzenia ich w błąd co do właściwości reklamowanego produktu.
Skarżony w skarżonym przekazie reklamowym wskazał w sposób sugerujący, iż osoby cierpiące na nietolerancję laktozy mogą po zażyciu reklamowanego preparatu swobodnie konsumować produkty laktozę zawierające. W ocenie Zespołu Orzekającego nie może to jednak doprowadzić do mylnego poczucia bezpieczeństwa, zważywszy na fakt, iż osoby cierpiące na nietolerancję laktozy są dużo bardziej świadomymi konsumentami, zdającymi sobie sprawę z tego, ile faktycznie mogą lub nie mogą spożyć danego produktu. Reklamowany preparat do tego ma funkcję wspomagającą tolerancję laktozy, a nie zapewniający taką tolerancję w całości.
Stanowiska stron oraz dokonane w sprawie ustalenia faktyczne
Według Skarżącego reklama w sposób nieetyczny cyt. namawia ludzi, aby jedli produkty mleczne zawierające laktozę, pomimo iż mają objawy wyraźnie wskazujące na nietolerancję pokarmową.
Zdaniem Skarżonego, wszelkie informacje podawane w treści reklamy odpowiadają rzeczywistości i nie wprowadzają potencjalnych konsumentów w błąd. Skarżony zakłada, iż osoby, które świadomie sięgają po produkt niwelujący skutki nietolerancji laktozy mają wiedzę na temat swojego stanu zdrowia oraz podejmują zachowania zgodne z działaniami tzw. racjonalnego konsumenta.
Zdania odrębne
Brak