Uchwała Nr ZO/057/24o z dnia 12 czerwca 2024 roku Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/025/24
Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy,
w składzie:
- Anna Gumkowska – przewodnicząca
- Sylwia Jedyńska – członkini
- Dawid Kryszczyński – członek
na posiedzeniu w dniu 12 czerwca 2024 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/025/24, złożonej na podstawie pkt 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko Sarze Miedzianko prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą Klinika Medycyny Estetycznej Star Sara Miedzianko z siedzibą w Łodzi, w sprawie reklamy usługi medycyny estetycznej na platformie TikTok, dokonał oceny skarżonego przekazu.
OPINIA – OCENA PRZEKAZU REKLAMOWEGO
Działając w interesie publicznym i w zakresie doświadczeń wyniesionych ze współpracy z organizacjami konsumenckimi, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także organizacjami promującymi standardy rynku reklamy w innych krajach, jak i na poziomie międzynarodowym (w tym The European Advertising Standards Alliance EASA) oraz mając na celu ochronę interesów konsumentów, Komisja Etyki Reklamy dokonała analizy przedstawionego przekazu reklamowego pod kątem zgodności z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi.
W skardze skierowanej do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że Sara Miedzianko prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Klinika Medycyny Estetycznej Star Sara Miedzianko z siedzibą w Łodzi (dalej także: „Skarżona”) stosowała reklamę przedstawiającą zabieg powiększania ust.
Zgodnie ze skargą:
Na filmie przedstawiony jest zabieg powiększenia ust włącznie z wbijaniem igły w usta.
Reklama usługi, która nie powinna być reklamowana w ten sposób. Widoczne igły, wkłucia. Pokazany cały zabieg z bliska.
Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy.
Art. 2
- Działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
Skarżona nie przedstawiła stanowiska w sprawie.
Zespół Orzekający uznał, iż skarżony przekaz narusza ogólnie przyjęte normy etyczne.
Z materiału załączonego przez Skarżącego wynika, że użytkowniczka platformy społecznościowej TikTok – Daria Łęgocka, na swoim profilu promowała usługi medycyny estetycznej Skarżonej. Na nagraniu przedstawiono zabieg powiększania ust – igłę oraz wykonywane nią nakłucia przez kosmetologa.
Od dnia 1 stycznia 2023 roku wprowadzone zostały obostrzenia dotyczące reklamowania wyrobów medycznych. Zgodnie z art. 55 ust. 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych, reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości nie może:
1) wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby lub przedstawiać osób prezentujących wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód;
2) zawierać bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia reklamowanych wyrobów lub do nakłonienia rodziców lub innych osób dorosłych do kupienia im reklamowanych wyrobów;
3) dotyczyć wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy.
W obliczu faktu, że skarżona reklama nie odpowiada prawu, to tym samym, w ocenie Zespołu Orzekającego, jest niezgodna z powszechnymi zasadami etyki.
Skarżona ma prawo reklamowania swojego salonu, a także zabiegów, ale wyłącznie w sposób zgodny z przesłankami wskazanymi w ww. ustawie.
Skarżona reklama przedstawia przebieg zabiegu medycyny estetycznej. Abstrahując od aspektu estetycznego pokazywania z bliska tego typu zabiegów, w szczególności w odbiorze wrażliwszych konsumentów, przekaz pozostaje w sprzeczności z powszechnie przyjętymi zasadami etyki z przyczyn wskazanych powyżej.
W razie jakichkolwiek dodatkowych pytań prosimy o kierowanie ich do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w sposób wskazany na naszej stronie internetowej www.radareklamy.pl. Postaramy się udzielić wszelkich możliwych informacji oraz porad mogących zagwarantować najwyższe standardy etyczne oraz przestrzeganie dobrych praktyk rynkowych na rynku reklamowym w Polsce.
Zdania odrębne
Brak.
Zgodnie z pkt. 59 w zw. z art. 35 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Skarżący może odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni roboczych od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.