Uchwała Nr ZO/072/21u z dnia 30 czerwca 2021 r. Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn. akt: KER/104/21
- Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń
Rada Reklamy, w składzie:
- Beata Dziwulska – przewodnicząca;
- Teresa Wierzbowska – członkini;
- Sławomir Skowerski – członek;
na posiedzeniu w dniu 30 czerwca 2021 r., po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/104/21 złożonej, na podstawie pkt. 11 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, przez konsumenta (bliższe dane w aktach sprawy), (dalej: Skarżący), przeciwko reklamie internetowej dostępnej na własnej stronie internetowej reklamodawcy tj. Deichmann Polska Sp. z o.o. , z siedzibą we Wrocławiu (dalej: Skarżony)
postanawia
– skargę oddalić.
- Zespół Orzekający ustalił, co następuje:
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga o sygnaturze akt KER/104/21.
Przedmiotem skargi była reklama internetowa Skarżonego informująca o prowadzeniu polityki firmy w duchu „zrównoważonego rozwoju”.
Skarżący w prawidłowo złożonej skardze poinformował, iż w reklamie dopatrzył się naruszenia standardów reklamowych z zakresu przekazywanych przez reklamodawcę informacji o charakterze ekologicznym.
Treść reklamy:
Informacja znajdująca się na stronie internetowej Skarżonego o treści: Zrównoważony rozwój od 1913 roku.
Treść skargi:
Deichmann promuje się̨ na swojej stronie, że od ponad 100 lat prowadzi zrównoważony rozwój. Jest to poważne nadużycie i oszukiwanie opinii publicznej i konsumentów. Pojęcie zrównoważonego rozwoju wprowadzono w 1987 r. Raport WCED z 1987 r. – Nasza wspólna przyszłość́. Deichmann tak jak wiele firm obuwniczych masowo wykorzystywał tanią siłę̨ roboczą w Azji i korzystał z garbarni azjatyckich zatruwających środowisko. Dopiero niedawno przystąpił do Working Leather Group, co zobowiązuje firmę̨ do korzystania z odpowiednio certyfikowanych garbarni. Ponadto, Deichmann twierdzi, że w szczególny sposób ten zrównoważony rozwój to troska o ludzi, pracowników. Jest to kolejne nadużycie. Dziesiątki lat firma wykorzystywała pracowników z Azji, korzystała z fabryk, gdzie zatrudniano dzieci. Nawet jeśli polityka firmy przez ostatnie lata się̨ zmieniła nie może reklamować́, że od 1913 roku prowadzi zrównoważony rozwój. Jest nadużyciem i nieprawdą.
[pisownia oryginalna]
W toku posiedzenia skargę przedstawiała i popierała arbiter – referent.
Arbiter-referent wniosła o uznanie reklamy za niezgodną z art. 2 ust. 1, 8, 34 i 35 Kodeksu Etyki Reklamy, tj.:
Art. 2
Działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
Art. 8
Reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy.
Art. 34
Reklamy nie mogą wykorzystywać braku wiedzy jej odbiorców w zakresie ochrony środowiska naturalnego.
Art. 35
Reklamy nie mogą zawierać przekazu, który mógłby wprowadzić konsumentów w błąd w zakresie ochrony środowiska, w tym w szczególności poprzez błędne informowanie o cechach produktów lub co do działań podejmowanych przez reklamodawcę na rzecz ochrony środowiska. Reklamy przedsiębiorców odnoszące się do konkretnych produktów lub działań nie mogą bezpodstawnie rozszerzać skutku reklamowego w zakresie ochrony środowiska naturalnego na całą działalność reklamodawcy.
Skarżony był obecny podczas posiedzenia oraz wniósł o oddalenie skargi w całości.
- Zespół Orzekający zważył co następuje:
Zespół Orzekający uznał, iż przedmiotowa reklama nie naruszyła norm zawartych w treści art. 2 ust. 1, 8, 34 lub 35 Kodeksu Etyki Reklamy.
W świetle zebranych informacji, Zespół Orzekający uznał, iż w skarżonej reklamie nie doszło do naruszenia norm z zakresu przekazywanych przez Skarżonego informacji o charakterze ekologicznym.
Zespół Orzekający pragnie podkreślić, iż reklamodawca na swojej stronie internetowej jasno i precyzyjnie określa, co dla niego oznacza pojęcie „zrównoważony rozwój”. Doprecyzowuje on jak rozumie pojęcie „stabilnego rozwoju”, którym posługuje się obecnie ponadto w kwestionowanym nagłówku. Reklamodawca, podkreślając wagę, jaką przykłada do działań w swoim rozumieniu pro-ekologicznych oraz przyjaznych dla środowiska, tłumaczy skąd pochodzi twierdzenie o stabilnym rozwoju „od 1913 roku”. Odnosi się tym samym do powstania firmy w 1913 roku w Essen w Zagłębiu Ruhry. Stąd też zarzuty podniesione przez Skarżącego w ocenie Zespołu Orzekającego nie dotyczą pojęcia, którym posługuje się Skarżony, bowiem nie odnosi się on w opisie zaprezentowanym na stronie do wspomnianego przez Skarżącego raportu.
W związku z powyższym, na podstawie pkt. 43 ust. 1) lit b) Regulaminu rozpatrywania skarg Zespół Orzekający orzekł jak w pkt. 1 uchwały. Zgodnie z pkt. 51. Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Strony mogą odwoływać się od uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane zainteresowanej stronie w dacie podjęcia przez Zespół Orzekający uchwały, o której mowa w pkt. 43.