Uchwała Nr ZO/089/24o z dnia 21 sierpnia 2024 roku Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/070/24

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w składzie:

 

  • Olaf Krynicki – przewodniczący
  • Maciej Lissowski – członek
  • Teresa Wierzbowska – członkini

 

na posiedzeniu w dniu 21 sierpnia 2024 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/070/24, złożonej na podstawie pkt. 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko Wyborowa S.A. z siedzibą w Warszawie, w sprawie dotyczącej reklamy alkoholu Chivas Regal na platformie społecznościowej Facebook, dokonał oceny skarżonego przekazu reklamowego.

OPINIA – OCENA PRZEKAZU REKLAMOWEGO

Działając w interesie publicznym i w zakresie doświadczeń wyniesionych ze współpracy z organizacjami konsumenckimi, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także organizacjami promującymi standardy rynku reklamy w innych krajach, jak i na poziomie międzynarodowym (w tym The European Advertising Standards Alliance EASA) oraz mając na celu ochronę interesów konsumentów, Komisja Etyki Reklamy dokonała analizy przedstawionego przekazu reklamowego pod kątem zgodności z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi. 

 

W skardze skierowanej do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że Wyborowa S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej także: „Skarżona”) emitowała reklamę alkoholu wysokoprocentowego Chivas Regal.

 

Zgodnie ze skargą:

 

Reklama whisky Chivas z Anją Rubik. Hasło „Jak w górę to z Wami. I rise. We rise.”. Anja Rubik trzymająca szklankę z napojem koloru brązowo-miodowego uśmiecha się do kadru. W tle uśmiechnięty pan trzymający butelkę Chivas. Pack shot w prawym dolnym rogu.

 

Reklama alkoholu zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wg art. 13 jest zabroniona. Reklama alkoholu Chivas, który piwem nie jest pojawiła się jako post sponsorowany na Facebooku. Zgodnie z orzeczeniem sądu w sprawie reklamy wódki Misiewiczówki na Twitterze samo umieszczenie postów na platformie społecznościowej wyczerpało znamiona czynu zabronionego.

 

Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy.

 

Art. 2

  1. Działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

 

Skarżona nie przedstawiła stanowiska w sprawie.

 

Zespół Orzekający uznał, iż skarżony przekaz nie podlega rozpatrzeniu przez KER z uwagi ta fakt, że potencjalne naruszenie nosi znamiona bezprawności.

 

Skarżona reklama miała miejsce na profilu Chivas Regal na platformie Facebook. Data emisji wskazana przez Skarżącego to dzień 27 czerwca 2024 roku.

 

Przekaz stanowił post sponsorowany z opisem: Tworzymy razem historie! Chivas Regal inspiruje do osiągania marzeń i dzielenia się ni… Reszta opisu nie została uwzględniona w zrzucie ekranu zamieszczonym przez Skarżącego.

 

W grafice przedstawiona została modelka Anja Rubik trzymająca drinka. W tle znajduje się grupa ludzi, m.in. mężczyzna trzymający w rękach promowany produkt. W prawym dolnym rogu umieszczony został wizerunek butelki produktu Chivas Regal. Na zdjęciu w centralnym miejscu umieszczono napis: Jak w górę to z wami. I rise We rise. Poniżej, w lewym dolnym rogu zamieszczono ostrzeżenie: Korzystaj z alkoholu odpowiedzialnie oraz Więcej na: www.wise-drinking.com

 

Skarżący wskazuje na naruszenie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi poprzez emisję reklamy alkoholu wysokoprocentowego na portalu Facebook. W ocenie tut. Zespołu Orzekającego (dalej także: „ZO”) przekaz nie podlega rozpatrzeniu przez KER z uwagi ta fakt, że potencjalne naruszenie nosi znamiona bezprawności i jako takie pozostaje poza zakresem kompetencji KER. ZO zwraca uwagę, że orzekanie o zgodności z obowiązującymi przepisami prawa leży w kognicji organów ścigania i sądów powszechnych. ZO wskazuje na możliwość złożenia przez Skarżącego zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa na policję lub do prokuratury.

 

W razie jakichkolwiek dodatkowych pytań prosimy o kierowanie ich do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w sposób wskazany na naszej stronie internetowej www.radareklamy.pl. Postaramy się udzielić wszelkich możliwych informacji oraz porad mogących zagwarantować najwyższe standardy etyczne oraz przestrzeganie dobrych praktyk rynkowych na rynku reklamowym w Polsce. 

 

W związku z powyższym, mając na uwadze treść skargi, Zespół Orzekający ocenił przedmiotową reklamę jak w osnowie. 

 

Zdania odrębne

 

Ocena przekazu jako niezgodnego z ogólnie przyjętymi zasadami etyki.

Reklama promująca alkohol wysokoprocentowy nie jest etyczna, co czyni skargę zasadną. Świadome rozprzestrzenianie przez Skarżoną przekazów promujących alkohol wysokoprocentowy nie jest działaniem w zgodzie z dobrymi obyczajami, w poczuciu odpowiedzialności społecznej.

 

Olaf Krynicki

 

 

Zgodnie z pkt. 58 w zw. z art. 34 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Skarżący może odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.