Uchwała Nr ZO/090/24o z dnia 21 sierpnia 2024 roku Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/064/24

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w składzie:

 

  • Olaf Krynickiprzewodniczący
  • Maciej Lissowski – członek
  • Teresa Wierzbowska – członkini

na posiedzeniu w dniu 21 sierpnia 2024 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/064/24, złożonej na podstawie pkt. 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko Berlin – Chemie/ Menarini Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, w sprawie dotyczącej reklamy produktu Espumisan Max, dokonał oceny skarżonego przekazu reklamowego.

OPINIA – OCENA PRZEKAZU REKLAMOWEGO

Działając w interesie publicznym i w zakresie doświadczeń wyniesionych ze współpracy z organizacjami konsumenckimi, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także organizacjami promującymi standardy rynku reklamy w innych krajach, jak i na poziomie międzynarodowym (w tym The European Advertising Standards Alliance EASA) oraz mając na celu ochronę interesów konsumentów, Komisja Etyki Reklamy dokonała analizy przedstawionego przekazu reklamowego pod kątem zgodności z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi. 

 

W skardze skierowanej do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że Berlin – Chemie/ Menarini Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej także: „Skarżona”) emitowała reklamę telewizyjną zachęcającą do niezdrowych praktyk żywieniowych.

 

Zgodnie ze skargą:

 

Rodzinny obiad ledwo się zaczął, a ja już czuję się pełny.

Na silne wzdęcia weź Espumisan Max z podwójną dawką.

 

Taka reklama reklamuje obżarstwo. Jeśli ktoś czuje się pełny, to powinien przestać jeść, a nie brać wyroby medyczne, żeby jeść jeszcze więcej. Takie reklamy propagują szkodliwe dla ludzi zachowania. Espumisan nie jest po to, aby się więcej najeść.

 

Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 2 ust. 1  Kodeksu Etyki Reklamy.

Art. 2

  1. Działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

 

Skarżona przedstawiła stanowisko w sprawie w korespondencji z dnia 25 lipca 2024 r.

 

Mając na uwadze odmowę wzięcia udziału w postępowaniu przez Skarżoną, uchwała została podjęta w formie opinii, oceniającej skarżony przekaz na podstawie ogólnie przyjętych norm etycznych.

 

Zespół Orzekający uznał, iż skarżony przekaz jest zgodny z ogólnie przyjętymi normami etycznymi.

 

Zgodnie ze wskazaniem Skarżącego reklama miała miejsce na jednym z kanałów telewizyjnych (TVN) w godzinach porannych. Data emisji została wskazana przez Skarżącego na 30 czerwca 2024 r.

 

W pierwszej scenie przedstawiona jest grupa osób spożywających posiłek, z szczególnym uwzględnieniem mężczyzny w centralnym miejscu kadru. W tle pojawia się głos lektora: Rodzinny obiad ledwo się zaczął, a ja już czuję się pełny. Silne wzdęcia – weź Espumisan Max z wyższą dawką symetykonu, który skutecznie rozbija pęcherzyki powietrza i gazów. To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą. W warstwie wizualnej pojawia się m.in. napis „dyskomfort”, który zmienia się na „komfort”.

 

W kolejnym kadrze pokazany jest ten sam mężczyzna spożywający deser. Reklama kończy się kwestią: Espumisan Max – szybka ulga od silnych wzdęć. W warstwie wizualnej pojawia się napis: Espumisan Max – szybka ulga od silnych wzdęć. 1 kapsułka w trakcie posiłku. Obok napisu przedstawiony jest wizerunek opakowania Espumisan Max.

 

Należy mieć na uwadze, że zasadniczo ocena reklamy winna być dokonywana z perspektywy odbiorcy reklamy, jakim jest przeciętny konsument. Przeciętnym konsumentem jest konsument, który jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny; oceny dokonuje się z uwzględnieniem czynników społecznych, kulturowych, językowych i przynależności danego konsumenta do szczególnej grupy konsumentów, przez którą rozumie się dającą się jednoznacznie zidentyfikować grupę konsumentów, szczególnie podatną na oddziaływanie reklamy lub na produkt, którego reklama dotyczy, ze względu na szczególne cechy, takie jak wiek, niepełnosprawność fizyczna lub umysłowa.

 

W ocenie Zespołu Orzekającego (dalej także: „ZO”) skarżony przekaz nie ma charakteru zachęcającego do niezdrowego trybu życia czy szkodliwych nawyków żywieniowych. Reklama prezentuje fabułę związaną z charakterem reklamowanego produktu. Przedstawione zostaje spożywanie posiłków, a sam produkt jest związany z szeroko rozumianą problematyką układu trawiennego. Należy zauważyć, że reklama nie odnosi się do sytości, a jedynie do uczucia sytości, na co wyraźnie wskazują słowa lektora: Silne wzdęcia – weź Espumisan Max (…). Nadto, brak jest sugestii, że zażycie Espomisan Max umożliwia przyjęcie nadmiarowego jedzenia.

 

Tym samym ZO nie postrzega skarżonego przekazu jako działania promującego postępowanie niesprzyjające zdrowemu stylowi życia. Zdaniem Zespołu Orzekającego całokształt reklamy oddaje założenie przekazu, jakim jest pozbycie się wzdęć i uczucia pełności. W taki też sposób przeciętny konsument odbierze skarżony przekaz, zaś ocena Skarżącego stanowi o jego subiektywnym odczuciu.

 

Niemniej, Zespół Orzekający pragnie wyrazić swoje zdumienie kategorycznością odpowiedzi Skarżonej. Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy zrzesza wielu przedsiębiorców, ale w postępowaniu  przed Komisją Etyki Reklamy biorą udział również podmioty niezrzeszone, nie będące sygnatariuszami Kodeksu Etyki Reklamy. Względem podmiotów niebędących członkami Stowarzyszenia, którzy nie wyrazili udziału w postępowaniu przed KER, uchwała zostaje podjęta w formie opinii, oceniającej skarżony przekaz reklamy na podstawie ogólnie przyjętych norm etycznych (pkt 34 Regulaminu Rozpatrywania Skarg). Działalność KER koncentruje się wokół szeroko rozumianej współpracy ze wszystkimi podmiotami na rynku na rzecz edukacji w zakresie etyki i dobrych obyczajów w branży reklamowej.

 

W razie jakichkolwiek dodatkowych pytań prosimy o kierowanie ich do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w sposób wskazany na naszej stronie internetowej www.radareklamy.pl. Postaramy się udzielić wszelkich możliwych informacji oraz porad mogących zagwarantować najwyższe standardy etyczne oraz przestrzeganie dobrych praktyk rynkowych na rynku reklamowym w Polsce. 

 

W związku z powyższym, mając na uwadze treść skargi, Zespół Orzekający ocenił przedmiotową reklamę jak w osnowie. 

 

 

 

Zdania odrębne

 

Brak.

 

 

Zgodnie z pkt. 58 w zw. z art. 34 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Skarżący może odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.