Uchwała Nr ZO/098/24u z dnia 11 września 2024 roku Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/078/24

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w składzie:

 

  • Maciej Lissowski – przewodniczący
  • Teresa Wierzbowska – członkini
  • Anna Żabczak członkini

na posiedzeniu w dniu 11 września 2024 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/078/24, złożonej na podstawie pkt 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko Katarzynie Skowron prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą Bez Skalpela Katarzyna Skowron z siedzibą w Gliwicach, w sprawie dotyczącej reklamy usług medycyny estetycznej,

postanawia

 

skargę oddalić.

 

Uzasadnienie

 

W skardze skierowanej do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że Katarzyna Skowron prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Bez Skalpela Katarzyna Skowron z siedzibą w Gliwicach (dalej także: „Skarżona”) stosowała reklamę nieobyczajną.  

 

Zgodnie ze skargą:

 

Reklama szczupłej sylwetki – bez użycia skalpela. Jednak zdjęcie pupy w stringach jest dla mnie nie do przyjęcia – reklama jest przy rondzie, w bliskiej odległości do przystanków autobusowych, oraz szkoły i przedszkola. Miejsce tuż przy chodniku którym przechodzą uczniowie i mamy z dziećmi do przedszkola.

 

Skoro jest zakaz promowania gazet ze zdjęciami nieobyczajnymi to taki bilbord wydaje się takim. Moim zdaniem podlega „Wykroczeniu przeciwko porządkowi publicznemu”.
Zdjęcie pupy w stringach jest dla mnie nie do przyję
cia – reklama jest przy rondzie, w bliskiej odległości do przystanków autobusowych, oraz szkoły i przedszkola. Miejsce tuż przy chodniku którym przechodzą uczniowie i mamy z dziećmi.

 

Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 25 w związku z art. 32 Kodeksu Etyki Reklamy, art. 4 Karty Ochrony Dzieci w Reklamie Kodeksu Etyki Reklamy.

 

Art. 25

Reklamy skierowane do dzieci lub młodzieży muszą uwzględniać stopień ich rozwoju oraz nie mogą zagrażać ich fizycznemu i psychicznemu dobrostanowi lub dalszemu moralnemu rozwojowi.

 

Art. 32

Przepisy zawarte w art. 22-31 stosuje się odpowiednio również do reklam, które nie są bezpośrednio skierowane do dzieci, jednak dzieci są ich odbiorcami ze względu na formę oraz miejsce i sposób prezentowania reklam. Dotyczy to w szczególności reklam emitowanych w telewizji w sąsiedztwie audycji dla dzieci, reklam wyświetlanych w kinach przed seansami filmów dla dzieci oraz reklamy zewnętrznej.

 

Art. 4 Karty Ochrony Dzieci w Reklamie

Sygnatariusze Karty deklarują dołożenie najwyższej staranności, aby w przekazach reklamowych adresowanych do dzieci oraz w przekazach reklamowych, które nie są bezpośrednio skierowane do nich, jednak ze względu na formę, miejsce i sposób ich prezentowania dzieci są ich odbiorcami, nie pojawiały się treści mogące wpływać negatywnie na ich rozwój.

 

Skarżona, w odpowiedzi na zawiadomienie Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, przedstawiła stanowisko w sprawie w korespondencji z dnia 16 sierpnia 2024 r. i wyraziła wolę uczestnictwa w postępowaniu przed KER.

 

Skarżona wskazała, że baner reklamowy zostanie usunięty.

 

Argument Skarżącego, odwołujący się do bliskiego sąsiedztwa przedszkola oraz szkół jest bezzasadny, bowiem baner został umieszczony w czasie gdy placówki były zamknięte z uwag na okres wakacyjny.

Oferowane przez Skarżoną usługi z zakresu modelowania i kształtowania sylwetki mają charakter sezonowy.

 

Ponadto, zdjęcie w tle fragmentu ciała (noga i pośladek) nie stanowi naruszenia podstawowych zasad etycznych.

 

Zespół Orzekający ustalił, co następuje.

 

Reklama miała miejsce w formie baneru zawieszonego na ogrodzeniu. Na fioletowym tle po prawej stronie zamieszczono zdjęcie kobiecych nóg i pośladków w stringach. Obok znajdował się tekst: hello! Zbudujemy twoją sylwetkę marzeń. Modelowanie sylwetki poprzez wyrzeźbienie i rozbudowanie mięśni oraz miejscową redukcję tkanki tłuszczowej bez twojego wysiłku. Umów się na konsultację! +48 888 254 868. W prawym górnym rogu znajdował się odnośnik do kanału na platformie You Tube: Zobacz nas! Bez skalpela.

 

Zespół Orzekający zważył, co następuje.

 

W ocenie Zespołu Orzekającego (dalej także: „ZO”) skarżony przekaz nie narusza zasad etyki wyrażonych w Kodeksie Etyki Reklamy.

 

Reklama promuje usługi Skarżonej z zakresu kosmetologii. Przedstawienie  żeńskiej sylwetki nie pozostaje zatem bez kontekstu z przedmiotem świadczonych przez Skarżoną usług i odnosi się do oferowanych zabiegów. Nadto, reklama nie jest, zdaniem ZO, wulgarna czy gorsząca. Kobiece pośladki ukazane są w bieliźnie, bez podtekstu seksualnego. Mając to na uwadze, skarżony przekaz nie zagraża dobrostanowi dzieci i ich moralnemu rozwojowi.

 

Niezależnie od powyższego, należy odnotować, że Skarżona zadeklarowała usunięcie reklamy z końcem miesiąca sierpnia 2024 r.

 

Mając na względzie powyższe, Zespół Orzekający, na podstawie art. 48 lit. b Regulaminu Rozpatrywania Skarg, postanowił skargę oddalić.

 

Zdania odrębne

Brak.

 

Zgodnie z pkt. 58 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Strony mogą odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.