Uchwała Nr ZO/098/24u z dnia 11 września 2024 roku Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/078/24
Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w składzie:
- Maciej Lissowski – przewodniczący
- Teresa Wierzbowska – członkini
- Anna Żabczak – członkini
na posiedzeniu w dniu 11 września 2024 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/078/24, złożonej na podstawie pkt 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko Katarzynie Skowron prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą Bez Skalpela Katarzyna Skowron z siedzibą w Gliwicach, w sprawie dotyczącej reklamy usług medycyny estetycznej,
postanawia
skargę oddalić.
Uzasadnienie
W skardze skierowanej do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że Katarzyna Skowron prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Bez Skalpela Katarzyna Skowron z siedzibą w Gliwicach (dalej także: „Skarżona”) stosowała reklamę nieobyczajną.
Zgodnie ze skargą:
Reklama szczupłej sylwetki – bez użycia skalpela. Jednak zdjęcie pupy w stringach jest dla mnie nie do przyjęcia – reklama jest przy rondzie, w bliskiej odległości do przystanków autobusowych, oraz szkoły i przedszkola. Miejsce tuż przy chodniku którym przechodzą uczniowie i mamy z dziećmi do przedszkola.
Skoro jest zakaz promowania gazet ze zdjęciami nieobyczajnymi to taki bilbord wydaje się takim. Moim zdaniem podlega „Wykroczeniu przeciwko porządkowi publicznemu”.
Zdjęcie pupy w stringach jest dla mnie nie do przyjęcia – reklama jest przy rondzie, w bliskiej odległości do przystanków autobusowych, oraz szkoły i przedszkola. Miejsce tuż przy chodniku którym przechodzą uczniowie i mamy z dziećmi.
Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 25 w związku z art. 32 Kodeksu Etyki Reklamy, art. 4 Karty Ochrony Dzieci w Reklamie Kodeksu Etyki Reklamy.
Art. 25
Reklamy skierowane do dzieci lub młodzieży muszą uwzględniać stopień ich rozwoju oraz nie mogą zagrażać ich fizycznemu i psychicznemu dobrostanowi lub dalszemu moralnemu rozwojowi.
Art. 32
Przepisy zawarte w art. 22-31 stosuje się odpowiednio również do reklam, które nie są bezpośrednio skierowane do dzieci, jednak dzieci są ich odbiorcami ze względu na formę oraz miejsce i sposób prezentowania reklam. Dotyczy to w szczególności reklam emitowanych w telewizji w sąsiedztwie audycji dla dzieci, reklam wyświetlanych w kinach przed seansami filmów dla dzieci oraz reklamy zewnętrznej.
Art. 4 Karty Ochrony Dzieci w Reklamie
Sygnatariusze Karty deklarują dołożenie najwyższej staranności, aby w przekazach reklamowych adresowanych do dzieci oraz w przekazach reklamowych, które nie są bezpośrednio skierowane do nich, jednak ze względu na formę, miejsce i sposób ich prezentowania dzieci są ich odbiorcami, nie pojawiały się treści mogące wpływać negatywnie na ich rozwój.
Skarżona, w odpowiedzi na zawiadomienie Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, przedstawiła stanowisko w sprawie w korespondencji z dnia 16 sierpnia 2024 r. i wyraziła wolę uczestnictwa w postępowaniu przed KER.
Skarżona wskazała, że baner reklamowy zostanie usunięty.
Argument Skarżącego, odwołujący się do bliskiego sąsiedztwa przedszkola oraz szkół jest bezzasadny, bowiem baner został umieszczony w czasie gdy placówki były zamknięte z uwag na okres wakacyjny.
Oferowane przez Skarżoną usługi z zakresu modelowania i kształtowania sylwetki mają charakter sezonowy.
Ponadto, zdjęcie w tle fragmentu ciała (noga i pośladek) nie stanowi naruszenia podstawowych zasad etycznych.
Zespół Orzekający ustalił, co następuje.
Reklama miała miejsce w formie baneru zawieszonego na ogrodzeniu. Na fioletowym tle po prawej stronie zamieszczono zdjęcie kobiecych nóg i pośladków w stringach. Obok znajdował się tekst: hello! Zbudujemy twoją sylwetkę marzeń. Modelowanie sylwetki poprzez wyrzeźbienie i rozbudowanie mięśni oraz miejscową redukcję tkanki tłuszczowej bez twojego wysiłku. Umów się na konsultację! +48 888 254 868. W prawym górnym rogu znajdował się odnośnik do kanału na platformie You Tube: Zobacz nas! Bez skalpela.
Zespół Orzekający zważył, co następuje.
W ocenie Zespołu Orzekającego (dalej także: „ZO”) skarżony przekaz nie narusza zasad etyki wyrażonych w Kodeksie Etyki Reklamy.
Reklama promuje usługi Skarżonej z zakresu kosmetologii. Przedstawienie żeńskiej sylwetki nie pozostaje zatem bez kontekstu z przedmiotem świadczonych przez Skarżoną usług i odnosi się do oferowanych zabiegów. Nadto, reklama nie jest, zdaniem ZO, wulgarna czy gorsząca. Kobiece pośladki ukazane są w bieliźnie, bez podtekstu seksualnego. Mając to na uwadze, skarżony przekaz nie zagraża dobrostanowi dzieci i ich moralnemu rozwojowi.
Niezależnie od powyższego, należy odnotować, że Skarżona zadeklarowała usunięcie reklamy z końcem miesiąca sierpnia 2024 r.
Mając na względzie powyższe, Zespół Orzekający, na podstawie art. 48 lit. b Regulaminu Rozpatrywania Skarg, postanowił skargę oddalić.
Zdania odrębne
Brak.
Zgodnie z pkt. 58 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Strony mogą odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.