Uchwała Nr ZO/113/24u z dnia 16 października 2024 roku Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/095/24
Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w składzie:
- Anna Gumkowska – przewodnicząca
- Dawid Kryszczyński – członek
- Sławomir Skowerski – członek
na posiedzeniu w dniu 16 października 2024 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/095/24, złożonej na podstawie pkt 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko POLSKI LEK sp. z o.o. z siedzibą w Wadowicach, w sprawie dotyczącej reklamy radiowej produktu Plusssz Junior Elektrolity Complex,
postanawia
skargę odrzucić.
Uzasadnienie
W skardze skierowanej do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że POLSKI LEK sp. z o.o. z siedzibą w Wadowicach (dalej także: „Skarżona”) stosowała reklamę niezgodną z zasadami etyki.
Zgodnie ze skargą:
Chłopiec w reklamie powtarza, że nie chce pić wody, na co reklama propaguje picie elektrolitów plusz.
Woda jest najzdrowszym napojem i powinna być propagowana. Nie powinno zniechęcać się dzieci do picia wody. Plusz elektrolity na pewno nie powinny zastąpić picia wody.
Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy oraz art. 4 Załącznika 3 Kodeksu Etyki Reklamy.
Art. 2 ust. 1
- Działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
Art. 4 Załącznika 3
Sygnatariusze Karty deklarują dołożenie najwyższej staranności, aby w przekazach reklamowych adresowanych do dzieci oraz w przekazach reklamowych, które nie są bezpośrednio skierowane do nich, jednak ze względu na formę, miejsce i sposób ich prezentowania dzieci są ich odbiorcami, nie pojawiały się treści mogące wpływać negatywnie na ich rozwój.
Skarżona, w odpowiedzi na zawiadomienie Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, przedstawiła stanowisko w sprawie w korespondencji z dnia 12 sierpnia 2024 r. i wyraziła wolę uczestnictwa w postępowaniu przed KER.
Skarżona wskazała, że sprawa objęta przedmiotową skargą była już uprzednio rozpatrywana w postępowaniu w sprawie o sygn. KER/158/21. Skarga została oddalona i wydana została uchwała Nr ZO/103/21u.
W związku z powyższym, Skarżona wniosła o umorzenie postępowania, z uwagi na uprzednie rozstrzygnięcie w tożsamej sprawie.
Obecna na posiedzeniu w dniu 16 października 2024 r. przedstawicielka Skarżonej poparła dotychczas przedstawione stanowisko.
Zespół Orzekający ustalił, co następuje.
Reklama radiowa przedstawia scenę rodzinną, gdzie dziewczynka odmawia picia wody. Tata proponuje córce Plusssz i wypowiada kwestię: Suplement diety Plusssz Junior Elektrolity dla dzieci już od 3 roku życia – to szybkie i wygodne nawodnienie organizmu.
Datę emisji reklamy Skarżący wskazał na dzień 27 lipca 2024 r.
Zespół Orzekający zważył, co następuje.
Zespół Orzekający, na podstawie art. 48 lit. a w zw. z art. 22 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, postanowił skargę odrzucić. Skarga dotyczy reklamy będącej przedmiotem prawomocnej uchwały z dnia 13 października 2021 r. Nr ZO/103/21u.
Niniejsze postępowanie zostaje umorzone na podstawie art. 67 w zw. z art. 66 lit. c Regulaminu Rozpatrywania Skarg.
Zdania odrębne
Brak.
Zgodnie z pkt. 58 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Strony mogą odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.