Uchwała Nr ZO/118/21o z dnia 20 października 2021 r. Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/127/21
OPINIA KER – w sprawie skarg na przekaz reklamowy
Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy
Grottgera 9/3
00-785 Warszawa
1. Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń́ Rada Reklamy, w składzie:
• Maciej Korobacz – przewodniczący;
• Rafał Wiewiórski – członek;
• Beata Dziwulska – członkini;
DO
Konsument (bliższe dane w aktach sprawy), zwany dalej „Wnioskodawcą”;
Biotella, z siedzibą w Płocku, zwany dalej „Reklamodawcą”.
OPINIA – OCENA PRZEKAZU REKLAMOWEGO
Działając w interesie publicznym i w zakresie doświadczeń wyniesionych ze współpracy z organizacjami konsumenckimi, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także organizacjami promującymi standardy rynku reklamy w innych krajach, jak i na poziomie międzynarodowym (w tym The European Advertising Standards Alliance EASA) oraz mając na celu ochronę̨̨ interesów konsumentów Komisja Etyki Reklamy dokonała analizy przedmiotowego przekazu reklamowego pod kątem zgodności z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi.
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga o sygnaturze akt KER/127/21. Przedmiotem skargi była reklama internetowa.
Skarżący w prawidłowo złożonej skardze poinformował, przekaz reklamowy w sposób niebezpieczny sugeruje możliwość utraty wagi w nierealistycznie krótkim czasie.
Zespół Orzekający zważył co następuje:
Opinia-ocena Zespołu Orzekającego KER w zakresie oceny przedmiotowej reklamy z ogólnie przyjętymi standardami etycznymi oraz dobrymi praktykami rynkowymi
W ocenie Zespołu Orzekającego w przedmiotowej sprawie niewątpliwie doszło do naruszenia standardów reklamowych w zakresie obowiązku prowadzenia reklamy w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz dobrych obyczajów, a także niewprowadzania w błąd potencjalnych konsumentów.
Zdaniem Zespołu Orzekającego, prezentowany przekaz reklamowy – wskazujący na potencjalną możliwość utraty wagi nawet o 16 kg w ciągu miesiąca – stanowi groźny w swoim wydźwięku komunikat zdrowotny, mogący przede wszystkim negatywnie wpłynąć na młodzież (potencjalnych odbiorców).
W razie jakichkolwiek dodatkowych pytań prosimy o kierowanie ich do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w sposób wskazany na naszej stronie internetowej www.radareklamy.pl Postaramy się̨̨ udzielić wszelkich możliwych informacji oraz porad mogących zagwarantować najwyższe standardy etyczne oraz przestrzeganie dobrych praktyk rynkowych na rynku reklamowym w Polsce.
W związku z powyższym, mając na uwadze treść Wniosku Zespół ocenił przedmiotową reklamę̨̨, jak w osnowie niniejszej Uchwały.
Zdania odrębne
Brak.