Uchwała Nr ZO/120/24u z dnia 23 października 2024 roku Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/098/24

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w składzie:

 

  • Małgorzata Augustyniak – przewodnicząca
  • Maciej Lissowski – członek
  • Katarzyna Sikorska – członkini

na posiedzeniu w dniu 23 października 2024 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/098/24, złożonej na podstawie pkt 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko Perła – Browary Lubelskie S.A. z siedzibą w Lublinie, w sprawie dotyczącej reklamy piwa ,,Perła. Niesie do przyjaciół”, 

 

postanawia

 

skargę oddalić.

 

Uzasadnienie

 

W skardze skierowanej do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że Perła – Browary Lubelskie S.A. z siedzibą w Lublinie (dalej także: „Skarżona”) stosowała reklamę niezgodną z zasadami etyki. 

 

Zgodnie ze skargą:

 

Perła niesie do przyjaciół.

 

Reklama „Perła niesie do przyjaciół” pokazuje alkohol jako sposób na budowanie i utrzymywanie relacji społecznych. To narusza zał. 1 Kodeksu etyki.

 

Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy, art. 2 ust. 2 Załącznika 1 Kodeksu Etyki Reklamy.

 

Art. 2

  1. Działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z

dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

 

Art. 2 Załącznika 1

Reklama piwa powinna być zgodna z zasadami zawartymi w przepisach Kodeksu Etyki Reklamy oraz przepisach niniejszego Załącznika.

 

Skarżona, w odpowiedzi na zawiadomienie Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, przedstawiła stanowisko w sprawie w korespondencji z dnia 14 sierpnia 2024 r. i wyraziła wolę uczestnictwa w postępowaniu przed KER.

 

Żaden przepis prawa ani przepis Standardów Reklamy Piwa literalnie nie zabrania przedstawiania piwa w kontekście budowania i utrzymywania relacji społecznych.

 

Skarżona podkreśliła, że reklama zwraca uwagę na rolę ważnych relacji w pełnym pośpiechu i napięcia życiu człowieka, jednak nie przypisuje tym samym roli sprawczej piwu. Reklama w najmniejszym stopniu nie sugeruje, że tylko dzięki wspólnemu spożywaniu alkoholu można budować czy utrzymywać relacje społeczne, na co wskazywała treść skargi.

 

Przedmiotowa reklama wskazuje, że piwo pełni rolę towarzysza, a nie kreatora relacji międzyludzkich.

 

Reklama nie zawiera również w ocenie Skarżonej dosłownej, literalnej wizualizacji ,,Perły niosącej do przyjaciół”. To podmiot – konsument jest inicjatorem spotkań.

 

Mając to na uwadze, Skarżona wniosła o oddalenie skargi z uwagi na brak naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy.

 

Obecna na posiedzeniu przedstawicielka Skarżonej poparła przestawione stanowisko.

 

Zespół Orzekający ustalił, co następuje.

 

Reklama miała miejsce, zgodnie z oświadczeniem Skarżącego, w godzinach wieczornych (20:25) w telewizji (TVP 2).

 

Reklama przedstawiała różne okoliczności spotkań towarzyskich – spacer, imprezę, oglądanie meczu, grill, łowienie ryb, bar. Cały przekaz zakończony był ujęciem butelki produktu Perła i hasłem Niesie do przyjaciół oraz wskazaniem na inne warianty piw ,,dla przyjaciół”, tj. Perła Export, Perła Miodowa, Perła Bezalkoholowa.

 

Zespół Orzekający zważył, co następuje.

 

W ocenie Zespołu Orzekającego (dalej także: „ZO”) skarżony przekaz nie narusza zasad etyki wyrażonych w Kodeksie Etyki Reklamy.

 

Należy mieć na uwadze, iż ocena reklamy zasadniczo winna być dokonywana z perspektywy odbiorcy reklamy, jakim jest przeciętny konsument. Przeciętnym konsumentem jest konsument, który jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny; oceny dokonuje się z uwzględnieniem czynników społecznych, kulturowych, językowych i przynależności danego konsumenta do szczególnej grupy konsumentów, przez którą rozumie się dającą się jednoznacznie zidentyfikować grupę konsumentów, szczególnie podatną na oddziaływanie reklamy lub na produkt, którego reklama dotyczy, ze względu na szczególne cechy, takie jak wiek, niepełnosprawność fizyczna lub umysłowa (art. 3 lit. h Kodeksu Etyki Reklamy).

 

W ocenie ZO skarżona reklama nie łączy alkoholu z nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji. Produkt pojawia się w tle spotkań towarzyskich, natomiast główna uwaga skoncentrowana jest na budowaniu relacji i pielęgnowaniu stosunków międzyludzkich.

 

Użyte hasło Niesie do przyjaciół nie zostanie odczytane przez przeciętnego konsumenta, jakoby picie piwa było drogą do nawiązywania relacji czy przełamywania barier. Tak jak wskazano powyżej, przekaz odnosi się przede wszystkim do wspólnego spędzania czasu i w tym kontekście powinien być interpretowany – jako promujący nieformalne relacje i międzyludzką serdeczność.

 

Niemniej, ZO pragnie zwrócić uwagę Skarżonej na konieczność zachowania szczególnej staranności przy tworzeniu przyszłych przekazów z racji wrażliwego charakteru reklamowanych produktów, tj. piwa. 

 

W związku z powyższym reklama została wykonana z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami i prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej.

 

Mając na względzie powyższe, Zespół Orzekający, na podstawie art. 49 lit. b Regulaminu Rozpatrywania Skarg, postanowił skargę oddalić.

Zdania odrębne

Brak.

Zgodnie z pkt. 58 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Strony mogą odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.