Uchwała Nr ZO/134/24o z dnia 13 listopada 2024 roku Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/161/24

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w składzie:

 

  • Małgorzata Augustyniak – przewodnicząca
  • Igor Kaleński – członek
  • Dawid Kryszczyński – członek

na posiedzeniu w dniu 13 listopada 2024 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/161/24, złożonej na podstawie pkt 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko New Age Media sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, w sprawie reklamy filmu Terrifier 3, dokonał oceny stosowanego przekazu reklamowego.

OPINIA – OCENA PRZEKAZU REKLAMOWEGO

Działając w interesie publicznym i w zakresie doświadczeń wyniesionych ze współpracy z organizacjami konsumenckimi, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także organizacjami promującymi standardy rynku reklamy w innych krajach, jak i na poziomie międzynarodowym (w tym The European Advertising Standards Alliance EASA) oraz mając na celu ochronę interesów konsumentów, Komisja Etyki Reklamy dokonała analizy przedstawionego przekazu reklamowego pod kątem zgodności z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi. 

 

W skardze skierowanej do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że New Age Media sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej także: „Skarżona”) stosowała reklamę nieodpowiednią dla najmłodszych odbiorców.    

 

Zgodnie ze skargą:

 

Treścią reklamy był key visual filmu grozy „Terrifier 3” wyswietlany w hallu Cinema City w godzinach, gdy emitowane są filmy dla dzieci i dzieci znajdują się w przestrzeni kina.

 

Przerażająca reklama wyświetlana jest na bardzo wielu ekranach w hallu naraz w momencie, kiedy w kinie są dzieci idące na przeznaczone dla nich seanse.

 

Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 2 ust. 1, art. 25 w związku z art. 32 Kodeksu Etyki Reklamy, art. 4 Załącznika 3 Kodeksu Etyki Reklamy, art. 5 pkt 1 Załącznika 3 Kodeksu Etyki Reklamy.

 

Art. 2

  1. Działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

 

Art. 25

Reklamy skierowane do dzieci lub młodzieży muszą uwzględniać stopień ich rozwoju oraz nie mogą zagrażać ich fizycznemu i psychicznemu dobrostanowi lub dalszemu moralnemu rozwojowi.

 

Art. 32

Przepisy zawarte w art. 22-31 stosuje się odpowiednio również do reklam, które nie są bezpośrednio skierowane do dzieci, jednak dzieci są ich odbiorcami ze względu na formę oraz miejsce i sposób prezentowania reklam. Dotyczy to w szczególności reklam emitowanych w telewizji w sąsiedztwie audycji dla dzieci, reklam wyświetlanych w kinach przed seansami filmów dla dzieci oraz reklamy zewnętrznej.

 

Art. 4 Załącznika 3

Sygnatariusze Karty deklarują dołożenie najwyższej staranności, aby w przekazach reklamowych adresowanych do dzieci oraz w przekazach reklamowych, które nie są bezpośrednio skierowane do nich, jednak ze względu na formę, miejsce i sposób ich prezentowania dzieci są ich odbiorcami, nie pojawiały się treści mogące wpływać negatywnie na ich rozwój.

 

Art. 5 Załącznika 3

Sygnatariusze Karty pozostając w zgodności z zapisami art. 16 b ust 2-5 zgodnie, z którymi  zakazane jest nadawanie przekazów handlowych

  1. zachęcających małoletnich do wywierania presji na rodziców lub inne osoby w celu skłonienia ich do zakupu reklamowanych produktów lub usług;
  2. wykorzystujących zaufanie małoletnich, jakie pokładają oni w rodzicach, nauczycielach i innych osobach;
  3. w nieuzasadniony sposób ukazujących małoletnich w niebezpiecznych sytuacjach;

Deklarują, że reklamy, których odbiorcami ze względu na treść, formę, kanał komunikacji i sposób ich prezentowania, są dzieci nie będą zawierać w szczególności:

  1. treści mogących prowadzić do zagrożenia ich zdrowia lub bezpieczeństwa,

 

Skarżona nie przedstawiła stanowiska w sprawie.

 

W obliczu nieustosunkowania się Skarżonej do treści skargi oraz braku wzięcia udziału w postępowaniu, Zespół Orzekający podjął uchwałę w formie opinii, oceniającej skarżony przekaz na podstawie ogólnie przyjętych norm etycznych, na podstawie art. 34 Regulaminu Rozpatrywania Skarg.

 

 

Zespół Orzekający uznał, iż skarżony przekaz pozostaje w sprzeczności z ogólnie przyjętymi normami etycznymi.

 

Zgodnie ze wskazaniem Skarżącego, promocja filmu pt. „Terrifier 3” miała miejsce w godzinach popołudniowych (godzina 16:00) w kinie Cinema City Arkadia. Na ekranach umieszczonych przy wejściu do sal kinowych przedstawiono fragmenty ww. horroru. Zdjęcia przekazane przez Skarżącego przestawiają zbliżenie na zakrwawioną twarz klauna.

 

W ocenie Zespołu Orzekającego (dalej także: „ZO”), zastosowane przez Skarżoną miejsce oraz pora emisji materiału promocyjnego wskazują na niezgodność z dobrymi obyczajami. Zgodnie z informacją na stronie Cinema City[1] film rekomendowany jest dla osób od 15 roku życia. Tymczasem postać pierwszoplanowa, której wizerunek może wywoływać lęk, znajdowała się w przestrzeni, w której obecne mogą być dzieci.

 

Recenzje filmu, podobnie jak dwóch pierwszych jego części, wskazują na dużą ilość brutalnych scen, pełnych krwi i przemocy. Tym bardziej, w ocenie ZO, promocja filmu nie powinna mieć miejsca w ciągu dnia, w przestrzeni kina, w obrębie której odbywają się seanse rodzinne.

 

W razie jakichkolwiek dodatkowych pytań prosimy o kierowanie ich do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w sposób wskazany na naszej stronie internetowej www.radareklamy.pl. Postaramy się udzielić wszelkich możliwych informacji oraz porad mogących zagwarantować najwyższe standardy etyczne oraz przestrzeganie dobrych praktyk rynkowych na rynku reklamowym w Polsce. 

 

Zdania odrębne

Brak.

 

 

Zgodnie z pkt. 58 w zw. z art. 34 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Skarżący może odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.

[1] https://www.cinema-city.pl/filmy/terrifier-3/6735s2r (03.12.2024)