Uchwała Nr ZO/135/24o z dnia 13 listopada 2024 roku Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/138/24

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w składzie:

 

  • Małgorzata Augustyniak – przewodnicząca
  • Igor Kaleński – członek
  • Dawid Kryszczyński – członek

na posiedzeniu w dniu 13 listopada 2024 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/138/24, złożonej na podstawie pkt 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko Browar Mentzen sp. z o.o. z siedzibą w Toruniu, w sprawie reklamy piwa Białe Ipa Mentzen, dokonał oceny stosowanego przekazu reklamowego.

OPINIA – OCENA PRZEKAZU REKLAMOWEGO

Działając w interesie publicznym i w zakresie doświadczeń wyniesionych ze współpracy z organizacjami konsumenckimi, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także organizacjami promującymi standardy rynku reklamy w innych krajach, jak i na poziomie międzynarodowym (w tym The European Advertising Standards Alliance EASA) oraz mając na celu ochronę interesów konsumentów, Komisja Etyki Reklamy dokonała analizy przedstawionego przekazu reklamowego pod kątem zgodności z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi. 

 

W skardze skierowanej do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że Browar Mentzen sp. z o.o. z siedzibą w Toruniu (dalej także: „Skarżona”) stosowała reklamę nieodpowiednią do promowanej treści.   

 

Zgodnie ze skargą:

 

White Ipa Matters
Browar Mentzen

 

Nie ma możliwości skopiowania linku tej reklamy w serwisie onet.pl, ponieważ po kliknięciu następuje przekierowanie na stronę reklamy w YT. W YT jest to link

https://www.youtube.com/watch?v=yHsGLz2CIig
Reklama jest nieetyczna. Nawiązuje do przemocy na czasrnoskórą społecznością w USA, wykorzystuje skojarzenia ze śmiercią Floyda i hasła, które wówczas powstało black life matters.

Poza tym nieetyczne jest umieszczanie reklam alkoholu w Medonet na tle artykułu o zdrowiu.

 

Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 2 ust. 1, art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy, art. 2 ust. 2 Załącznika 1 Kodeksu Etyki Reklamy.

 

Art. 2

  1. Działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

 

Art. 4

Reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość.

 

Art. 2 Załącznika 1

  1. Reklama piwa powinna być zgodna z zasadami zawartymi w przepisach Kodeksu Etyki Reklamy oraz przepisach niniejszego Załącznika.

 

Skarżona nie przedstawiła stanowiska w sprawie.

 

W obliczu nieustosunkowania się Skarżonej do treści skargi oraz braku wzięcia udziału w postępowaniu, Zespół Orzekający podjął uchwałę w formie opinii, oceniającej skarżony przekaz na podstawie ogólnie przyjętych norm etycznych, na podstawie art. 34 Regulaminu Rozpatrywania Skarg.

 

Zespół Orzekający uznał, iż skarżony przekaz narusza ogólnie przyjęte normy etyczne.

 

Na podstawie przekazanego przez Skarżącego materiału dowodowego (link do klipu na platformie YouTube) wynika, że Skarżona promowała produkt White Ipa (Browar Mentzen) pod hasłem White Ipa Matters  formie klipu.

 

Przekaz ma miejsce w barze, w którym czarnoskóry barman przygotowuje szklanki i pomarańcze. W pewnym momencie z lodówki wyjęty zostaje promowany produkt – piwo Mentzen. Mężczyzna podchodzi do barmana i podaje mu piwo. Po spożyciu barman sytuację podsumowuje słowami – Tego mi było trzeba. Reklama zakończona jest logo Skarżonej i hasłem White Ipa Matters. W tle lektor ponownie powtarza słowa barmana – Browar Mentzen – tego mi było trzeba.

 

Zdaniem Zespołu Orzekającego, reklama nawiązuje do ruchu Black Life Matters, który po śmierci Georga Floyda, zwrócił uwagę całego świata na istotną kwestię rasizmu i dyskryminacji. Użycie tego nawiązania w kontekście reklamy piwa, wykorzystanie wizerunku czarnoskórego barmana i odwrócenie znaczeń w haśle White Ipa Matters, jest sprzeczne z powszechnym zasadami etyki i przekracza granice dobrego obyczaju.

 

 

W związku z powyższym, mając na uwadze treść skargi, Zespół Orzekający ocenił przedmiotową reklamę jak w osnowie. 

 

W zakresie części skargi dotyczącej niewłaściwego umiejscowienia reklamy (na tle artykułu o zdrowiu na medonet.pl), ZO nie był w stanie odnieść się do zarzutów Skarżącego z uwagi na brak odpowiednich dowodów wskazujących na taką lokalizację przekazu.

 

W razie jakichkolwiek dodatkowych pytań prosimy o kierowanie ich do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w sposób wskazany na naszej stronie internetowej www.radareklamy.pl. Postaramy się udzielić wszelkich możliwych informacji oraz porad mogących zagwarantować najwyższe standardy etyczne oraz przestrzeganie dobrych praktyk rynkowych na rynku reklamowym w Polsce. 

Zdania odrębne

Brak.

Zgodnie z pkt. 58 w zw. z art. 34 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Skarżący może odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.