Uchwała Nr ZO/175/24o z dnia 11 grudnia 2024 roku Zespołu Orzekającego w sprawie o sygn.: KER/146/24
Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w składzie:
- Małgorzata Augustyniak – członkini
- Dawid Kryszczyński – przewodniczący
- Maciej Lissowski – członek
na posiedzeniu w dniu 11 grudnia 2024 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/146/24 złożonej na podstawie pkt 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko PJU D.O.O. z siedzibą w Lublanie, Słowenia w sprawie reklamy produktu oferowanego w sklepie internetowym Beffino dokonał oceny stosowanego przekazu reklamowego.
OPINIA – OCENA PRZEKAZU REKLAMOWEGO
Działając w interesie publicznym i w zakresie doświadczeń wyniesionych ze współpracy z organizacjami konsumenckimi, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także organizacjami promującymi standardy rynku reklamy w innych krajach, jak i na poziomie międzynarodowym (w tym The European Advertising Standards Alliance EASA) oraz mając na celu ochronę interesów konsumentów, Komisja Etyki Reklamy dokonała analizy przedstawionego przekazu reklamowego pod kątem zgodności z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi.
W skardze skierowanej do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że PJU D.O.O. z siedzibą w Lublanie, Słowenia (dalej także: „Skarżona”) stosowała reklamę wprowadzającą odbiorcę w błąd.
Zgodnie ze skargą:
Reklama lunchbox 3 ostatnie sztuki.
Dwa tygodnie temu kupiłam lunch box kierowana reklamą i tym że są trzy ostatnie sztuki. Dziś otrzymałam dokładnie tę samą reklamę, że znów są trzy ostatnie sztuki.
Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 10 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy
Art. 10
- Ponadto reklamy nie mogą wprowadzać w błąd jej odbiorców, w szczególności w odniesieniu do:
a) istotnych cech, w tym właściwości, składu, metody, daty produkcji, przydatności, ilości, pochodzenia (w tym geograficznego) reklamowanego produktu;
b) wartości produktu i jego rzeczywistej ceny oraz warunków płatności, w szczególności takich jak sprzedaż ratalna, leasing, sprzedaż na kredyt, sprzedaż okazyjna;
c) warunków dostawy, wymiany, zwrotu, napraw i konserwacji;
d) warunków niezgodności z umową i gwarancji
e) praw własności intelektualnej i przemysłowej, takich jak w szczególności patenty, nazwy, znaki towarowe oraz wzory przemysłowe i modele;
f) urzędowych zezwoleń lub atestów, nagród, medali i dyplomów;
g) zakresu świadczeń przedsiębiorcy na cele dobroczynne.
h) określonych zalet produktu, jeżeli zaleta ta polega jedynie na zgodności z minimalnymi wymogami prawnymi
Skarżona nie przedstawiła stanowiska w sprawie.
W obliczu nieustosunkowania się Skarżonej do treści skargi oraz braku wzięcia udziału w postępowaniu Zespół Orzekający podjął uchwałę w formie opinii, oceniającej skarżony przekaz na podstawie ogólnie przyjętych norm etycznych na podstawie art. 34 Regulaminu Rozpatrywania Skarg.
Z materiału dowodowego dostarczonego przez Skarżoną (printscreeny) wynika, że na portalu Facebook miał miejsce post sponsorowany Skarżonej o treści:
OFERTA LETNIA -40%
NAJLEPSZY PRODUKT ROKU 2024
Zestaw pojemników do przechowywania żywności LunchBox
Przygotuj domowy, gorący posiłek w dowolnym miejscu i czasie
https://beffino.com/pl/v2/lunch-set?bnr=eos24
Oszczędzaj pieniądze, kiedy ich najbardziej potrzebujesz!
Poniżej znajdowało się hasło: „OSTATNIE TRZY SZTUKI!” i przycisk „Kup teraz”.
Skarżący wskazał, że reklama miała miejsce 25 sierpnia 2024 roku.
Zespół Orzekający nie dokonał oceny skarżonego przekazu z uwagi na brak dowodów.
ZO nie jest w stanie ocenić przekazu pod kątem zgodności z ogólnie przyjętymi normami etycznymi z uwagi na niewystarczający materiał dowodowy w sprawie. Z printscreenów załączonych przez Skarżącego nie wynika, jakoby informacja „OSTATNIE TRZY SZTUKI!” w skarżonym przekazie miała miejsce dwukrotnie w niewielkim odstępie czasu.
Zespół Orzekający pragnie nadmienić, że zasadniczo praktyki polegające na wskazywaniu na wyczerpujący się zapas oferowanego towaru lub usługi, podczas gdy nie jest to zgodne z prawdą, budzą wątpliwości z punktu widzenia powszechnych zasad etyki.
W razie jakichkolwiek dodatkowych pytań prosimy o kierowanie ich do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w sposób wskazany na naszej stronie internetowej www.radareklamy.pl. Postaramy się udzielić wszelkich możliwych informacji oraz porad mogących zagwarantować najwyższe standardy etyczne oraz przestrzeganie dobrych praktyk rynkowych na rynku reklamowym w Polsce.
Zdania odrębne
Brak.
Zgodnie z pkt. 58 w zw. z art. 34 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Skarżący może odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.
