Uchwała Nr ZO 26/19/17u w sprawie reklamy internetowej piwa Żywiec
Uchwała Nr ZO 26/19/17u
z dnia 21 lutego 2019 roku
Zespołu Orzekającego
w sprawie sygn. akt:
KER/36/19
1. Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń
Rada Reklamy, w składzie:
1) Małgorzata Augustyniak – przewodnicząca,
2) Jarosław Kończak – członek,
3) Marta Macke-Ejchart – członek,
na posiedzeniu w dniu 21 lutego 2019 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt K/36/18 złożonej, na podstawie pkt. 7 Regulaminu rozpatrywania skarg, przez konsumenta (bliższe dane w aktach sprawy), (dalej: Skarżący), przeciwko reklamie internetowej Grupy Żywiec S.A. z siedzibą w Żywcu (dalej: Skarżony)
postanawia oddalić skargę.
2. Zespół Orzekający ustalił, co następuje:
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga o sygnaturze akt K/184/18.
Przedmiotem skargi była reklama internetowa piwa marki Żywiec.
Skarżący w prawidłowo złożonej skardze poinformował:
„miejsce emisji: Facebook, profil „Żywiec”
produkt: Piwo Żywiec
opis reklamy: Czerwona litera Ż na białym tle. Podpis „Tu się gra o Ż”.
Treść skargi: Reklama została opublikowana w momencie, kiedy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz walczył o życie. Tego dnia, kiedy internet wypełniony był informacjami o walce o życie prezydenta Adamowicza, uważam to za skandaliczny przykład celowego Real Time Marketing. Mniej więcej godzinę po publikacji reklamy prezydent Adamowicz zmarł.” – pisownia oryginalna
W czasie posiedzenia skargę przedstawiał i popierał arbiter-referent.
Arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami (art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy) oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, zgodnie z należytą starannością oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
Skarżony nie uczestniczył w posiedzeniu.
Skarżony złożył pisemną odpowiedź na skargę o następującej treści:
„W odpowiedzi na otrzymane Zawiadomienie, datowane na dzień 25 stycznia 2019 roku, w przedmiocie skargi konsumenckiej o sygnaturze KER/36/18 skierowanej przeciwko Grupie Żywiec S.A. z siedzibą w Żywcu, a dotyczącej reklamy internetowej piwa Żywiec z użyciem hasła „Tu się gra o Ż” opublikowanej na portalu Facebook informujemy, że reklama dotyczyła rozpoczynającego się w dniu jej publikacji tj. 14 stycznia br. tenisowego turnieju Australian Open co potwierdza warstwa graficzna reklamy. Reklama miała na celu wsparcie polskich zawodników biorących udział w turnieju.
Publikacja reklamy została zaplanowana i zatwierdzona w dniu 11 stycznia br., tj. jeszcze przed wydarzeniami z Gdańska. Kilkanaście minut po otrzymaniu informacji o tragicznej śmierci Pana Prezydenta Adamowicza zdecydowaliśmy o wstrzymaniu emisji reklamy.
Mając na względzie przedstawioną powyżej argumentację, nie powinno budzić wątpliwości, że skarga złożona przez Konsumenta jest bezzasadna i powinna zostać oddalona w całości.”– pisownia oryginalna
3. Zespół Orzekający zważył co następuje:
Zespół Orzekający uznał, że przedmiotowa reklama była prowadzona z należytą starannością.
Zespół Orzekający nie dopatrzył się w reklamie treści niezgodnych z dobrymi obyczajami.
W związku z powyższym, na podstawie pkt. 37 lit b) Regulaminu rozpatrywania skarg Zespół Orzekający orzekł jak w pkt. 1 uchwały.
Zgodnie z pkt. 50. Regulaminu rozpatrywania skarg, Skarżący oraz Skarżony będący Sygnatariuszem mogą odwoływać się od uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane zainteresowanej stronie w dacie podjęcia przez Zespół Orzekający uchwały, o której mowa w pkt. 37, 37¹, 37² oraz 37³.