
Uchwała Nr ZO 28/19/19u w sprawie reklamy radiowej sieci sklepów Media Markt
Uchwała Nr ZO 28/19/19u
z dnia 13 marca 2019 roku
Zespołu Orzekającego
w sprawie sygn. akt:
KER/32/19
1. Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń
Rada Reklamy, w składzie:
1) Maciej Korobacz – przewodniczący,
2) Beata Ptaszyńska-Jedynak – członek,
3) Krystyna Jarosz – członek,
na posiedzeniu w dniu 13 marca 2019 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt KER/32/19 złożonej, na podstawie pkt. 7 Regulaminu rozpatrywania skarg, przez konsumenta (bliższe dane w aktach sprawy), (dalej: Skarżący), przeciwko reklamie radiowej Media Saturn Holding Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: Skarżony)
postanawia
oddalić skargę.
2. Zespół Orzekający ustalił, co następuje:
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga o sygnaturze akt KER/32/19.
Przedmiotem skargi była reklama radiowa sieci sklepów Media Markt wykorzystująca hasło „Nieludzko niskie ceny”.
Skarżący w prawidłowo złożonej skardze poinformował:
„opis reklamy: Hasłem kampanii jest „Nieludzko niskie ceny”.
Treść skargi: Szanowni Państwo,
Mieszane uczucia budzi we mnie hasło kampanii sieci Media Markt, które brzmi „Nieludzko niskie ceny”. Chodzi mianowicie o przymiotnik „nieludzki”, którego znaczenie było dla mnie zawsze negatywne, używane w kontekście wojny czy piętnowania obrzydliwych zachowań. Nasuwają się mi raczej skojarzenia z niedopłacaną pracą dzieci, które składają nam produkty dla MediaMarkt w krajach Trzeciego Świata. Dlaczego firma zmienia znaczenie słowa i promuje „nieludzkość” jako cechę pożadaną?
Jaka jest Państwa opinia na ten temat?” – pisownia oryginalna
W czasie posiedzenia skargę przedstawiał i popierał arbiter-referent.
Arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami (art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy) oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, zgodnie z należytą starannością oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
Skarżony nie uczestniczył w posiedzeniu.
Skarżony złożył pisemną odpowiedź na skargę o następującej treści:
„Szanowni Państwo, w odpowiedzi na zawiadomienie nt. skargi konsumenckiej o sygnaturze KER/32/19 dot. reklamy radiowej marki Media Markt z wykorzystaniem hasła „Nieludzko niskie ceny” poniżej przesyłamy naszą odpowiedź:
Sieć Media Markt w swoich reklamach wykorzystuje postaci z popularnego komiksu Tytus, Romek i ATomek.
Zgodnie z fabułą Romek i ATomek – starają się uczłowieczyć człekokształtną małpę -Tytusa, posiadającego, wbrew pozorom, więcej cech ludzkich niż małpich. Hasło „Nieludzko niskie ceny” w emitowanych reklamach zawsze wypowiadane jest przez Tytusa (komiksowego szympansa) i używane jest zawsze wyłącznie w kontekście ceny, nigdy nie zostało użyte w sposób, który mógłby chociażby sugerować odniesienie go do człowieka.
Przede wszystkim wskazać należy, że to Tytus, a nie człowiek rekomenduje niskie ceny, stąd określenie „nieludzko”, bo mimo bliskiego pokrewieństwa, szympans jednakowoż człowiekiem nie jest. Szympans używając powyższego zwrotu, zwraca jedynie uwagę, na to ,że ponieważ to on, a nie człowiek jest w stanie zaproponować tak niskie ceny za sprzedawane produktu, uznać należy je za „nieludzko niskie”.
Nie sposób zgodzić się ze stwierdzeniem skarżącego, aby firma zmieniała znaczenie słowa i promowała „nieludzkość” jako cechę pożądaną.
Przymiotnik „nieludzki” może mieć negatywny wydźwięk jedynie w stosunku do określenia nim człowieka, jego zachowań, jego cech indywidualnych w sposób, który neguje jego człowieczeństwo. Zastosowanie go w stosunku do przedmiotów, czy ich wartości (ceny) nie sposób uznać za odbierające im cechy ludzkie, ponieważ z definicji takich nie posiadają.”– pisownia oryginalna
3. Zespół Orzekający zważył co następuje:
Zespół Orzekający uznał, że przedmiotowa reklama była prowadzona z należytą starannością.
Zespół Orzekający biorąc pod uwagę, iż zabawa słowem jest często wykorzystywanym środkiem wyrazu w reklamach nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie treści niezgodnych z dobrymi obyczajami.
W związku z powyższym, na podstawie pkt. 37 lit b) Regulaminu rozpatrywania skarg Zespół Orzekający orzekł jak w pkt. 1 uchwały.
Zgodnie z pkt. 50. Regulaminu rozpatrywania skarg, Skarżący oraz Skarżony będący Sygnatariuszem mogą odwoływać się od uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane zainteresowanej stronie w dacie podjęcia przez Zespół Orzekający uchwały, o której mowa w pkt. 37, 37¹, 37² oraz 37³.