Uchwała Nr ZO 82/18/37u w sprawie reklamy telewizyjnej kosmetyków do włosów SkrzypoVita Zdrovit

Uchwała Nr ZO 82/18/37u
z dnia 3 lipca 2018 roku
Zespołu Orzekającego
w sprawie sygn. Akt:
K/84/18

 

1. Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w składzie:

1) Maciej Korobacz – przewodniczący,
2) Małgorzata Augustyniak – członek,
3) Beata Ptaszyńska-Jedynak – członek,

na posiedzeniu w dniu 3 lipca 2018 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt K/84/18 złożonej, na podstawie pkt. 7 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, przez konsumenta (bliższe dane w aktach sprawy), (dalej: Skarżący), przeciwko reklamie telewizyjnej Natur Produkt Zdrovit Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: Skarżony)

postanawia oddalić skargę.

2. Zespół Orzekający ustalił, co następuje:

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga o sygnaturze akt K/84/18.

Przedmiotem skargi była reklama telewizyjna szamponu i serum marki Skrzypovita.

Skarżący w prawidłowo złożonej skardze poinformował:

„w reklamie fryzjer stylista mówi że klientki jej się pytają co zrobić żeby włosy były zdrowe i nie wypadały i styliska mówi w reklamie że najlepsza jest odpowiednia pielęgnacja kosmetykami najlepiej naturalnymi i wtedy poleca skrzypovite

w reklamie fryzjer stylista mówi że klientki jej się pytają co zrobić żeby włosy były zdrowe i nie wypadały i styliska mówi w reklamie że najlepsza jest odpowiednia pielęgnacja kosmetykami najlepiej naturalnymi i potem fryzjerka poleca skrzypovite. ta reklama może wprowadzać w błąd tak że ta reklama i fryzjera mówią że kosmetyki skrzypovita są naturalne a nie są !” – pisownia oryginalna

W czasie posiedzenia skargę przedstawiał i popierał arbiter-referent.

Arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami (art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy) oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

Wniósł również o uznanie reklam za niezgodne z art. 8 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego „reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy.”.

Wniósł także o uznanie reklamy za sprzeczna z art. 10 ust. 1 a), według którego: „reklamy nie mogą wprowadzać w błąd jej odbiorców, w szczególności w odniesieniu do:
a) istotnych cech, w tym właściwości, składu, metody, daty produkcji, przydatności, ilości, pochodzenia (w tym geograficznego) reklamowanego produktu;”.

W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Skarżonego.

Skarżony złożył pisemną odpowiedź na skargę o następującej treści:

„Działając w imieniu Natur Produkt Zdrovit Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (odpis pełnomocnictwa w załączeniu), zaprzeczam w całości wszystkim zarzutom sformułowanym w skardze konsumenckiej dotyczącej reklamy telewizyjnej szamponu i serum Skrzypovita PRO oraz wnoszę o jej oddalenie w całości.

Uzasadnienie

Reklama telewizyjna szamponu i serum Skrzypovita PRO przedstawiająca fryzjerkę stylistkę, która poleca dla właściwej pielęgnacji wypadających włosów kosmetyki naturalne, nie wprowadza konsumenta w błąd, jak również nie wykorzystuje braku wiedzy i doświadczenia odbiorcy.

Odnosząc się do zarzutu, że reklamowany produkt nie jest produktem naturalnym – po analizie składu produktów należy stwierdzić, że jest to daleko idąca nadinterpretacja przyjęta bezkrytycznie przez skarżącą stronę, która prawdopodobnie nie sprawdziła składu szamponu i serum Skrzypovita PRO, który przedstawiam poniżej wg INGI:

Szampon Skrzypovita PRO
Aqua, Disodium Laureth-3 Sulfosuccinate, Glycerin, Cocamidopropyl Betaine, Cocamide DEA, Lactic Acid, Rosmarinus Officinalis Leaf Extract, Chamomilla Recutita Flower Extract, Arnica Montana Flower Extract, Lamium Album Extract, Salvia Officinalis Leaf Extract, Pinus Sylvestris Bud Extract, Nasturtium Officinale Extract, Arctium Majus Root Extract, Citrus Limon Peel Extract, Hedera Helix Extract, Calendula Officinalis Flower Extract, Tropaeolum Majus Flower Extract, Propanediol, Arginine, Glycine Soja Germ Extract, Triticum Vulgare Germ Extract, Scutellaria Baicalensis Root Extract, Urtica Dioica Leaf Extract, Betula Alba Leaf Extract, Equisetum Arvense Extract, Actinidia Chinensis Fruit Extract, Cucumis Sativus Fruit Extract, PEG-40 Hydrogenated Castor Oil, Biotin, Glycoproteins, Ethoxydiglycol, Propylene Glycol, Alcohol Denat., Tocopheryl Acetate, Pyridoxine HCI, Panthenol, Zinc Chloride, Acetyl Cysteine, Glutamine, Methionine, Saccharomyces Lysate, PEG-7 Glyceryl Cocoate, Polyquaternium-47, Polyquaternium-7, Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride, Parfum, Phenoxyethanol, Ethylhexylglycerin, Sodium Lactate.

Serum Skrzypovita PRO
Aqua, Alcohol Denat., Propylene Glycol, Propanediol, Arginine, Lactic Acid, Glycine Soja Germ Extract, Triticum Vulgare Germ Extract, Scutellaria Baicalensis Root Extract, Glycerin, Rosmarinus Officinalis Leaf Extract, Chamomilla Recutita Flower Extract, Arnica Montana Flower Extract, Lamium Album Extract, Salvia Officinalis Leaf Extract, Pinus Sylvestris Bud Extract, Nasturtium Officinale Extract, Arctium Majus Root Extract, Citrus Limon Peel Extract, Hedera Helix Extract, Calendula Officinalis Flower Extract, Tropaeolum Majus Flower Extract, Urtica Dioica Leaf Extract, Betula Alba Leaf Extract, Equisetum Arvense Extract, Actinidia Chinensis Fruit Extract, Cucumis Sativus Fruit Extract, PEG-40 Hydrogenated Castor Oil, Biotin, Glycoproteins, Ethoxydiglycol, Tocopheryl Acetate, Pyridoxine HCI, Panthenol, Zinc Chloride, Acetyl Cysteine, Glutamine, Methionine, Saccharomyces Lysate, Phenoxyethanol, Ethylhexylalycerin. Tetrasodium EDTA, Sodium Lactate

Linia Skrzypovita PRO została oparta o nowatorski system BAICAPIL™, czyli połączenie trzech synergicznie działających roślin: bajkaliny oraz kiełków soi i pszenicy, których mechanizm działania aktywuje uśpione komórki macierzyste mieszka włosowego, chroniąc je przed starzeniem i przedwczesnym wypadaniem.

Serum Skrzypovita PRO to silnie skoncentrowany preparat, oparty na mechanizmie BAICAPIL™, którego działanie zostało wzbogacone składnikami aktywnymi – kombinacją naturalnych ekstraktów i wyciągów roślinnych (skrzyp polny, pokrzywa, arnika, korzeń łopianu, rukiew wodna, nagietek, nasturcja, bluszcz, skórka cytryny, rumianek, pączki sosny, rozmaryn, jasnota biała, szałwia, kiwi, ogórek, wyciąg z liści i kory brzozy) oraz kompleksem witamin z grupy B, które zapobiegają wypadaniu włosów i przerzedzaniu, a także przyspieszają ich odrost.

Szampon Skrzypovita PRO jest oparty o łagodne środki powierzchniowo czynne (nie zawiera SLS i SLES), które nie podrażniają skóry głowy. Szampon Skrzypovita PRO to również bogaty skład roślinny oraz delikatna formuła myjąca dla włosów szczególnie narażone na wypadanie.

Dodatkowo należy wskazać, że ani w prawie europejskim ani polskim nie ma definicji naturalnego kosmetyku.

Biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie faktyczne i prawne wnoszę jak na wstępie odpowiedzi na skargę.”– pisownia oryginalna

3. Zespół Orzekający zważył co następuje:

Zespół Orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy zarzucanych przez Skarżącego.

Zespół Orzekający uznał, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej.

Zespół Orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie treści nadużywających zaufania odbiorców lub wykorzystujących ich brak doświadczenia lub wiedzy, ani treści wprowadzających odbiorców w błąd co do właściwości reklamowanych produktów.

W związku z powyższym, na podstawie pkt. 37 lit b) Regulaminu Rozpatrywania Skarg Zespół Orzekający orzekł jak w pkt. 1 uchwały.

Zgodnie z pkt. 50. Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Skarżący oraz skarżony będący Sygnatariuszem mogą odwoływać się od uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni od doręczenia uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane zainteresowanej stronie w dacie podjęcia przez Zespół Orzekający uchwały, o której mowa w pkt. 37, 37¹, 37² oraz 37³.