Uchwała Nr ZO/99/19/39o w sprawie skargi na reklamę Medispirant
Uchwała Nr ZO/99/19/39o
z dnia 18 września 2019 roku
Zespołu Orzekającego
w sprawie sygn. akt:
KER/181/19 i KER/183/19
Uchwała KER – w sprawie skargi na przekaz reklamowy nie-sygnatariusza
Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy
ul. Puławska 39/77
02-508 Warszawa
Komisja Etyki Reklamy, Zespół Orzekający w składzie:
1) Anna Gumkowska – przewodnicząca,
2) Beata Dziwulska – członek,
3) Maciej Korobacz – członek,
DO:
Konsument (bliższe dane w aktach sprawy), zwany dalej „Wnioskodawcą”
Aflofarm Farmacja Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Pabianicach, zwany dalej „Reklamodawcą”
OPINIA – OCENA PRZEKAZU REKLAMOWEGO
Dnia 18 września 2019 r. na podstawie pkt. 374 Regulaminu rozpatrywania skarg Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, będącej organem Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, zwanego dalej „Zespołem”, w składzie wyżej wymienionym, powołanym w celu badania zgodności przekazu reklamowego z powszechnie przyjętymi zasadami etyki, rozpatrzył zgłoszenia Wnioskodawców, złożone prawidłowo według wzorca stanowiącego Załącznik nr 2 pod nazwą „Formularz skargi dla konsumentów”, zwany dalej – odpowiednio – „Formularzem” i „Wnioskiem”, dotyczące rozpowszechnianej reklamy telewizyjnej i radiowej produktu marki Medispirant prowadzonych przez Reklamodawcę, w zakresie ewentualnego naruszenia w reklamach norm Kodeksu Etyki Reklamy, zwanego dalej „Kodeksem”, wskazanych w zapytaniu skierowanym do Reklamodawcy według wzoru stanowiącego Załącznik nr 6 do Regulaminu rozpatrywania skarg.
W ocenie Zespołu, wyłonionego z członków Komisji Etyki Reklamy, zaskarżone w powyższy sposób reklamy:
– były prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej;
– są zgodne z następującymi powszechnie przyjętymi zasadami etyki, sformułowanymi w Kodeksie, których treść expressis verbis przytoczono w uzasadnieniu poniżej, zaś: oceniany przekaz reklamowy nie narusza dobrych obyczajów, a nadto dochowano w nim wymaganej w takich przypadkach należytej staranności. Zespół przy tym uznał, że reklamy były prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie zawierają treści które mogłyby nadużywać zaufania odbiorców, wykorzystywać ich brak wiedzy lub wprowadzać odbiorców w błąd co do właściwości reklamowanego produktu.
Uzasadnienie
Komisja Etyki Reklamy, działając w celu wytyczania i promowania powszechnie przyjętych zasad etyki oraz dobrych praktyk rynkowych będących podstawą akceptacji treści reklamowych, podjęła się dokonania oceny przekazów reklamowych wskazanych powyżej z uwagi na treść argumentów podniesionych w Formularzu, zarzucającym jej w szczególności:
KER/181/19
„opis reklamy: Mężczyzna w windzie sięga do przycisku i mówi, że to kiedyś było dla niego krępujące, ale teraz ma Medispirant. Pani wychodzi i opowiada o produkcie Medispirant, który blokuje pocenie na całej powierzchni skóry na 7 dni.
Treść skargi: Jest to reklama produktu, który poprzez swoje działanie opisane w reklamie może przyczynić się do zakłóceń pracy organizmu, w dalszej kolejności do poważnych schorzeń, nawet prowadzących do śmierci (takich jak nowotwory). Pocenie się jest naturalnym i niezbędnym dla organizmu człowieka procesem. Chłodzi organizm, umożliwia pozbywanie się produktów przemiany materii, pozbywanie się toksyn. Zablokowanie tego procesu (każda tabletka blokuje go na 7 dni) to spowodowanie, że te procesy chłodzenia i oczyszczania organizmu nie przebiegają prawidłowo. W efekcie organizm może się przegrzać (a to prowadzi np. do udarów) oraz zatrzymuje w sobie toksyny, które wydzielane są przez pot (a to powoduje wewnętrzne zatrucia, w dalszej konsekwencji torbiele, owrzodzenia, nowotwory). Uważam, że ten produkt powinien zostać zakazany, a firma ukarana za reklamowanie produktu niebezpiecznego dla zdrowia..” – pisownia oryginalna za Formularzem złożonym przez Wnioskodawcę.
KER/183/19
„opis reklamy: Męski głos opisuje działanie Medispirantu porównując go do innych antyperspirantów.
Treść skargi: Reklama wprowadza w błąd – promuje blokowanie pocenia na 7 dni, co może przyczyniać się do powstawania chorób oraz nie komunikuje jasno i czytelnie, jaka jest formuła produktu („stosuję go wieczorem raz na tydzień”).
Jest to reklama produktu, który poprzez swoje działanie opisane w reklamie może przyczynić się do zakłóceń pracy organizmu, w dalszej kolejności do poważnych schorzeń, nawet prowadzących do śmierci (takich jak nowotwory). Pocenie się jest naturalnym i niezbędnym dla organizmu człowieka procesem. Chłodzi organizm, umożliwia pozbywanie się produktów przemiany materii, pozbywanie się toksyn. Zablokowanie tego procesu (każda tabletka blokuje go na 7 dni) to spowodowanie, że te procesy chłodzenia i oczyszczania organizmu nie przebiegają prawidłowo. W efekcie organizm może się przegrzać (a to prowadzi np. do udarów) oraz zatrzymuje w sobie toksyny, które wydzielane są przez pot (a to powoduje wewnętrzne zatrucia, w dalszej konsekwencji torbiele, owrzodzenia, nowotwory)..” – pisownia oryginalna za Formularzem złożonym przez Wnioskodawcę.
Powyższe wnioski zostały złożone prawidłowo. Na podstawie pkt. 5 lit. d Regulaminu Rozpatrywania Skarg wnioski zostały rozpatrzone łącznie przez jeden Zespół.
Działając w interesie publicznym i w zakresie doświadczeń wyniesionych ze współpracy z organizacjami konsumenckimi, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także organizacjami promującymi standardy rynku reklamy w innych krajach, jak i na poziomie międzynarodowym (w tym The European Advertising Standards Alliance (EASA) oraz mając na celu ochronę interesów konsumentów Komisja Etyki Reklamy dokonała analizy przekazu reklamowego pod kątem zgodności z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi.
We Wnioskach dotyczących reklamy telewizyjnej i radiowej, podniesiono naruszenie przez reklamy powszechnie przyjętych zasad etyki będących podstawą akceptacji treści reklamowych przez środowisko reklamodawców oraz konsumentów poprzez ewentualność potencjalnego naruszenia dyspozycji poniższych norm Kodeksu brzmiących, jak następuje:
– „Działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji,”
– „Reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy.”
-„Ponadto reklamy nie mogą wprowadzać w błąd jej odbiorców, w szczególności w odniesieniu do:
a) istotnych cech, w tym właściwości, składu, metody, daty produkcji, przydatności, ilości, pochodzenia (w tym geograficznego) reklamowanego produktu;”
Reklamodawca nie wyraził woli uczestnictwa w postępowaniu przed Komisją Etyki Reklamy w oparciu o sformułowane w Kodeksie Etyki Reklamy powszechnie przyjęte zasady etyki i dobre praktyki rynkowe.
Zespół wziął pod uwagę odpowiedź Reklamodawcy, w której poinformowano m.in. o tym, że „Spółka nie uznaje jakichkolwiek kompetencji Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy ani żadnego z jego organów w zakresie orzekania w przedmiocie Spółki lub jej działań (w tym reklam)”.
Zespół wskazał, iż nie znajduje podstaw aby nie rozpatrywać zgłoszeń Wnioskodawców, w trybie o którym mowa w pkt. 374 Regulaminu rozpatrywania skarg.
Zespół uznał, iż oceniane reklamy były prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej, z należytą starannością i nie naruszają dobrych obyczajów.
Zdaniem Zespołu reklamy nie zawierają treści które mogłyby nadużywać zaufania odbiorców lub wykorzystywać ich brak wiedzy lub wprowadzać w błąd co do właściwości reklamowanego produktu.
Komisja Etyki Reklamy nie jest organem właściwym do oceny zgodności z przepisami prawa, dlatego poleca Biuru Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy poinstruowanie Wnioskodawcy o możliwości zwrócenia się do właściwych organów w celu dokładnego zbadania oraz dokonania wiążącej oceny przekazu reklamowego pod kątem jego zgodności z prawem.
W razie pojawienia się jakichkolwiek pytań prosimy o kierowanie ich do Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy w sposób wskazany na naszej stronie internetowej www.radareklamy.pl. Postaramy się udzielić wszelkich możliwych informacji oraz porad mogących zagwarantować najwyższe standardy etyczne oraz przestrzeganie dobrych praktyk rynkowych na rynku reklamowym w Polsce.
W związku z powyższym, mając na uwadze treść Wniosków oraz na podstawie pkt. 374 Regulaminurozpatrywaniaskarg, Zespół ocenił przedmiotowe reklamy, jak w osnowie niniejszej Uchwały.