Rada Reklamy Rada Reklamy
  • Rada Reklamy
    • Władze
    • Członkowie
    • Statut
    • Dlaczego warto?
    • Dołącz do Nas
    • Polityka Prywatności
  • Komisja Etyki
    • Złóż skargę
    • Regulamin Rozpatrywania Skarg
    • Schemat Rozpatrywania Skarg
    • Kodeks Etyki Reklamy
    • Arbitrzy
    • Uchwały Komisji Etyki Reklamy
  • Aktualności
    • Fotorelacje
    • Filmy
    • Stanowiska
  • Copy Advice™
  • Projekty
    • Green Project
    • Reklamuję Etycznie
  • Złóż skargę
  • Rada Reklamy
    • Władze
    • Członkowie
    • Statut
    • Dlaczego warto?
    • Dołącz do Nas
    • Polityka Prywatności
  • Komisja Etyki Reklamy
    • Złóż skargę
    • Regulamin Rozpatrywania Skarg
    • Schemat Rozpatrywania Skarg
    • Kodeks Etyki Reklamy
    • Arbitrzy
    • Uchwały Komisji Etyki Reklamy
  • Copy Advice™
  • Projekty
    • Green Project
    • Reklamuję Etycznie
  • Aktualności
    • Fotorelacje
    • Filmy
    • Stanowiska
    • facebook
    • youtube
    • linkedin
    • twitter
  • Kontakt
  • Polski
    • English

Green Project to pionierska na polskim rynku inicjatywa samoregulacyjna w celu promowania etycznej komunikacji w reklamie środowiskowej.

Wspólnie z naszymi członkami oraz organizacjami wspierającymi nasze działania budujemy solidne fundamenty samoregulacji w obszarze przeciwdziałania greenwashingowi.

Nasza inicjatywa dobrze wpisuje się w nurt działań Komisji Europejskiej. Ponadto konsekwentnie realizujemy działania promocyjne i edukacyjne ukierunkowane na tematy związane z odpowiedzialnością za środowisko i ochroną naszej planety.

CZYTAJ WIĘCEJ > Show Less
Kodeks Etyki Reklamy rozszerzony o nowe zapisy dotyczące reklamy środowiskowej 1 marca 2023 r. , godz.: 10:00 PAP online

Nowe zapisy Kodeksu Etyki Reklamy
dotyczące reklamy środowiskowej

Pełny tekst Kodeksu Etyki
Reklamy (załącznik w pdf)

Jak rozpoznać komunikaty greenwashingowe

  • Nie podają dowodów lub podają je w sposób nieznajdujący potwierdzenia w dostępnych źródłach.
    Nie podają certyfikatów uznanych instytucji.
  • Komunikują się nieprecyzyjnie. Używają haseł i stwierdzeń, które konsument może odebrać emocjonalnie wręcz nieracjonalnie
    (np. „produkt wolny od chemii”, „w 100% naturalny”).
  • Używają żargonu i pojęć nienaukowych.
  • Używają pojęć niezrozumiałych dla konsumentów, określeń specjalnie stworzonych na potrzeby danej komunikacji.
  • Powołują się na nieistniejące certyfikaty lub certyfikaty stworzone na potrzeby danej marki.
  • Stosują etykiety, stemple, pieczęcie, kolory fałszywie sugerujące ekologiczny aspekt produktu, marki, firmy.
  • Manipulują danymi. Przedstawiają dane nieistotne z punktu widzenia konsumenta lub aktualnych przepisów.
  • Kłamią wprost: przekazują nieprawdziwe informacje, m.in. niezgodne z prawem używane znaki i certyfikaty, podają nieprawdziwe dane
    o zawartości materiału z recyklingu lub przydatności do recyklingu.
  • Opierają się na tzw. mniejszym złu. Podkreślają, że dany produkt lub marka pozytywnie wyróżnia się na tle danej kategorii, która jednak
    w rzeczywistości jako całość jest szkodliwa dla środowiska.
  • Sugerują, że dany produkt, marka są zgodne z zasadami ochrony środowiska, ale prezentują tylko część jego cyklu i nie uwzględniają całości wpływów środowiskowych wynikających z procesu produkcji, użytkowania oraz pozbywania się odpadów.

Jeśli widzisz reklamę naruszającą te zapisy i wprowadzającą w błąd konsumentów, reaguj!
Jeśli widzisz reklamę naruszającą te zapisy i wprowadzającą w błąd konsumentów, reaguj!

WIĘCEJ INFORMACJI:    Biuro Rady Reklamy         biuro@radareklamy.pl        +48 22 621 31 94

WIĘCEJ INFORMACJI:
Biuro Rady Reklamy

biuro@radareklamy.pl

  +48 22 621 31 94

   

Rekomendacje
Robert Wielgo, członek zarządu i CMO w IAB Polska

„Jeśli chcesz zmienić świat, zacznij od siebie. Wychodząc z tego założenia podjęliśmy decyzję, że najwyższy czas uporządkować kwestie etyki w komunikacji środowiskowej, w formule samoregulacji branży reklamowej.”
Cieszymy się, że podejmując to wyzwanie, staliśmy się samoregulacyjnymi pionierami w zakresie greenwashingu. Szerokie kompetencje naszych członków i arbitrów pozwalają nam również skutecznie doradzać przedsiębiorstwom, jak unikać „ekościemy” – uruchomiliśmy nawet usługę copy advice w tym zakresie. Przed nami wciąż wiele pracy, dlatego też gorąco zapraszamy wszystkie zainteresowane firmy do podjęcia współpracy z Radą Reklamy i dołączenia do elitarnego grona podmiotów, które etykę w reklamie i komunikacji stawiają na pierwszym miejscu. Tym bardziej, że reklama środowiskowa to tematyka kluczowa nie tylko dla marketingu, ale i dla całej planety.

CZYTAJ WIĘCEJ > Show Less
Alicja Michałowska, prawnik, Centrum Prawa Żywnościowego

„Uważamy, że zaangażowanie w działania dla dobra naszej planety Ziemi to jedyny słuszny kierunek dla zrównoważonego i etycznego wzrostu organizacji.
Centrum Prawa Żywnościowego to kancelaria specjalizująca się w prawie żywnościowym i dziedzinach pokrewnych. Wspieramy przedsiębiorstwa z branży spożywczej zapewniając kompleksową i skuteczną pomoc prawną. W zakresie naszej działalności znajduje się m.in. opracowanie analiz prawnych, prowadzenie postępowań administracyjnych przed organami kontroli żywności i weryfikacja znakowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych, uwzględniając przy tym także deklaracje dotyczące szeroko rozumianej ekologii. Widząc jak ogromną wagę konsumenci zwracają na środowiskowe aspekty codziennych wyborów zakupowych uważamy, że zaangażowanie w działania dla dobra naszej planety Ziemi to jedyny słuszny kierunek dla zrównoważonego i etycznego wzrostu organizacji.”

CZYTAJ WIĘCEJ > Show Less
Mikołaj Janicki, CEO Pro Duct
BBF sp. z o.o.

„Chcemy być świadomym mostem komunikacyjnym pomiędzy światem marketingu i ekologii. Dając nasz pozytywny wkład, korzystając z naszych zasobów możemy mieć ogromny, pozytywny wpływ na zmiany na lepsze.
Warto mieć swój głos. Wpływ na siebie i na otoczenie. Świadomość zmian środowiskowych wprowadzonych przez człowieka i ich rujnującego wpływu na naszą planetę dla świadomego człowieka jest oczywista. Można się martwić, okłamywać i frustrować myśląc o świecie, jaki zostawimy dla naszych dzieci. Można też być ignorantem lub okłamywać się, że to nieprawda, że to nie ja, bądź inni… bądź tonąć w eko-depresji, że i tak jest za późno, bądź nie mam siły sprawczej. Wiem, że chcę mieć wpływ, przynajmniej próbować zmieniać sprawy na lepsze… Frustruje mnie bezczynność i czyste utyskiwanie bądź negowanie własnego wpływu. Nawet nie będąc „możnym tego świata”, wiem, że mój wkład się liczy, dla świata, dla mnie. Będąc w świecie komunikacji, marketingu i reklamy mówienie o braku wpływu to hipokryzja. Mamy kompetencje wykorzystywane do kreowania przekonań, wpływu na decyzje, budowanie świadomości, a w kwestii tak powszechnej, pozytywnej i bliskiej jak odpowiedzialność ekologiczna chowamy głowę w piasek, stajemy się bezradni? Nie! My mamy wpływ! Apeluję o przyłączenie się do naszej inicjatywy walki marketingowców o czysty świat.”

CZYTAJ WIĘCEJ > Show Less
Mikołaj Janicki, CEO Pro Duct BBF sp. z o.o.

Chcemy być świadomym mostem komunikacyjnym pomiędzy światem marketingu i ekologii. Dając nasz pozytywny wkład, korzystając z naszych zasobów możemy mieć ogromny, pozytywny wpływ na zmiany na lepsze.
Warto mieć swój głos. Wpływ na siebie i na otoczenie. Świadomość zmian środowiskowych wprowadzonych przez człowieka i ich rujnującego wpływu na naszą planetę dla świadomego człowieka jest oczywista. Można się martwić, okłamywać i frustrować myśląc o świecie, jaki zostawimy dla naszych dzieci. Można też być ignorantem lub okłamywać się, że to nieprawda, że to nie ja, bądź inni… bądź tonąć w eko-depresji, że i tak jest za późno, bądź nie mam siły sprawczej. Wiem, że chcę mieć wpływ, przynajmniej próbować zmieniać sprawy na lepsze… Frustruje mnie bezczynność i czyste utyskiwanie bądź negowanie własnego wpływu. Nawet nie będąc „możnym tego świata”, wiem, że mój wkład się liczy, dla świata, dla mnie. Będąc w świecie komunikacji, marketingu i reklamy mówienie o braku wpływu to hipokryzja. Mamy kompetencje wykorzystywane do kreowania przekonań, wpływu na decyzje, budowanie świadomości, a w kwestii tak powszechnej, pozytywnej i bliskiej jak odpowiedzialność ekologiczna chowamy głowę w piasek, stajemy się bezradni? Nie! My mamy wpływ! Apeluję o przyłączenie się do naszej inicjatywy walki marketingowców o czysty świat. O odpowiedzialny rozwój. Tak! Możemy konsumować nie niszcząc, przyczyniając się do dobrobytu. Wystarczy zmienić nastawienie, konsumować odpowiedzialnie, pamiętać, że cena w pieniądzu to nie wszystko – jest jeszcze cena zużytej wody i ślad węglowy każdego procesu produkcyjnego (mój osobisty postulat wprowadzenia cen w tych 3 jednostkach – pieniądz, zużycie wody, ślad węglowy). Byłoby łatwiej zrozumieć dlaczego 1 kilogram białka roślinnego jest lepszy niż 1 kilogram białka z krowy. A jak lubię mięso to potrzebuję za to zapłacić… Przykładów jest dużo, ale nie o to tu chodzi… Chcemy być świadomym mostem komunikacyjnym pomiędzy światem marketingu i ekologii. Dając nasz pozytywny wkład, korzystając z naszych zasobów możemy mieć ogromny, pozytywny wpływ na zmiany na lepsze. To jest w naszym zasięgu!
Alicja Michałowska, prawnik, Centrum Prawa Żywnościowego

Uważamy, że zaangażowanie w działania dla dobra naszej planety Ziemi to jedyny słuszny kierunek dla zrównoważonego i etycznego wzrostu organizacji.
Centrum Prawa Żywnościowego to kancelaria specjalizująca się w prawie żywnościowym i dziedzinach pokrewnych. Wspieramy przedsiębiorstwa z branży spożywczej zapewniając kompleksową i skuteczną pomoc prawną. W zakresie naszej działalności znajduje się m.in. opracowanie analiz prawnych, prowadzenie postępowań administracyjnych przed organami kontroli żywności i weryfikacja znakowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych, uwzględniając przy tym także deklaracje dotyczące szeroko rozumianej ekologii. Widząc jak ogromną wagę konsumenci zwracają na środowiskowe aspekty codziennych wyborów zakupowych uważamy, że zaangażowanie w działania dla dobra naszej planety Ziemi to jedyny słuszny kierunek dla zrównoważonego i etycznego wzrostu organizacji.
Robert Wielgo, członek zarządu i CMO w IAB Polska

Jeśli chcesz zmienić świat, zacznij od siebie. Wychodząc z tego założenia podjęliśmy decyzję, że najwyższy czas uporządkować kwestie etyki w komunikacji środowiskowej, w formule samoregulacji branży reklamowej.
Cieszymy się, że podejmując to wyzwanie, staliśmy się samoregulacyjnymi pionierami w zakresie greenwashingu. Szerokie kompetencje naszych członków i arbitrów pozwalają nam również skutecznie doradzać przedsiębiorstwom, jak unikać „ekościemy” – uruchomiliśmy nawet usługę copy advice w tym zakresie. Przed nami wciąż wiele pracy, dlatego też gorąco zapraszamy wszystkie zainteresowane firmy do podjęcia współpracy z Radą Reklamy i dołączenia do elitarnego grona podmiotów, które etykę w reklamie i komunikacji stawiają na pierwszym miejscu. Tym bardziej, że reklama środowiskowa to tematyka kluczowa nie tylko dla marketingu, ale i dla całej planety.
ZWIĄZEK STOWARZYSZEŃ
RADA REKLAMY
UL. GROTTGERA 9/3
00-785 WARSZAWA
biuro@radareklamy.pl
+48 22 621 31 94
KRS: 0000253222
NIP: 5213383625
REGON: 140489484

RADA REKLAMY
WŁADZE
CZŁONKOWIE
STATUT
DLACZEGO WARTO?
DOŁĄCZ DO NAS
POLITYKA PRYWATNOŚCI
KOMISJA ETYKI REKLAMY
ZŁÓŻ SKARGĘ
REGULAMIN ROZPATRYWANIA SKARG
SCHEMAT ROZPATRYWANIA SKARG
KODEKS ETYKI REKLAMY
ARBITRZY
UCHWAŁY
AKTUALNOŚCI
FOTORELACJE
FILMY
STANOWISKA
KONTAKT
  • English

RADA REKLAMY © COPYRIGHT 2019 - 2023 ALL RIGHTS RESERVED

Używamy "ciasteczek" (cookies) aby strona mogła się poprawnie wyświetlać. Naciśnij na przycisk Akceptuj jeśli nie masz nic przeciwko. Zobacz pełny tekst naszej polityki prywatności.UstawieniaAKCEPTUJ
Polityka Prywatności

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT