Rada Reklamy mecenasem książki„Stereotypy oraz wizerunki kobiety i mężczyzny w reklamie”
Miło nam podzielić się informacją, że niedawno ukazała się najnowsza publikacja dr. hab. Jarosława Kończaka, adiunkta na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW, wieloletniego arbitra Komisji Etyki Reklamy, a obecnie członka Komisji Copy Advice w Radzie Reklamy.Rada Reklamy objęła tę monografię swoim mecenatem.
Wizerunki kobiety i mężczyzny w reklamie to jedne z kluczowych elementów komunikacji, która z założenia ma wpływać na odbiorców, wywołując pożądane przez reklamodawców działania. Bohaterki i bohaterowie reklam nie tylko oferują produkty i usługi, ale również inspirują, edukują, pokazują, jak żyć, jak się zachowywać, co robić, po co to robić, jak myśleć, jakie są najważniejsze wartości
Najważniejszą „kobiecą walutą” pozostaje jednak atrakcyjność fizyczna i młodość. Długowłosa, szczupła brunetka lub blondynka to najczęściej spotykany wizerunek. Starość, otyłość i brzydota występują sporadycznie
Mężczyzna, choć bezpośrednio nie dominuje nad kobietą, to dalej jego głos, zwykle zza kadru, jest najczęściej głosem rozsądku, wzbudzającym zaufanie, autorytetem, do którego należy ostatnie słowo.
Aby ułatwić odbiór przekazu reklamodawcy, sięga się do wiedzy obiorców. To właśnie stereotypy postrzegane są jako wiedza ogólna, atrakcyjna dla publiczności. To dzięki nim klienci nie rozpraszają uwagi i lepiej skupiają się na uproszczonym komunikacie. Są one nie tylko zrozumiałe i ławo rozpoznawalne, ale wywołują zazwyczaj pożądane skojarzenia. Tworzą skrót myślowy, porządkując wyobrażania dotyczące osób i otaczającej rzeczywistości
Przygotowując monografię, autor miał na celu:stworzenie typologii wizerunków kobiet i mężczyzn w reklamie wraz z ich najważniejszymi atrybutami, emocjami i przypisanymi im rolami;określenie, jakie typy kobiet i mężczyzn są dziś najatrakcyjniejsze dla reklamy, a jakie są najczęściej pomijane przez reklamodawców;przedstawienie najczęściej pojawiających się marzeń, które obiecuje reklama, rodzajów JA prezentowanych przez obie płcie i stereotypów;sokreślenie scenografii, w której najczęściej poruszają się kobiety i mężczyźni w reklamie, i zdefiniowanie, kto jest narratorem w spotach reklamowych.To znakomita analiza blisko 2000 reklam audio video, niemal 400 międzynarodowych i największych polskich marek. Pokazuje, że stereotypizacja płci oraz wizerunki bardzo się zmieniają. Takie idee jak womenomics i trendy jak femvertising czy dadvertising silnie wpływają na reklamę, a inne jak silver economy, czy body positive są może i modne lub głośne, ale w spotach, póki co stosunkowo rzadkie.Więcej o świecie przedstawionym w reklamie znajdziecie na stronach książki. Polecamy!
O autorzeDr hab. Jarosław Kończak, adiunkt na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, pomysłodawca i kierownik studiów podyplomowych Komunikacja Korporacyjna. Wcześniej dziennikarz i prezenter telewizyjny oraz manager w TP S.A. i Orange związany z zarzadzaniem marką, komunikacją korporacyjną, reklamą i sponsoringiem.Książka została wydana przez Wydawnictwo Newsline.
Używamy "ciasteczek" (cookies) aby strona mogła się poprawnie wyświetlać. Naciśnij na przycisk Akceptuj jeśli nie masz nic przeciwko. Zobacz pełny tekst naszej polityki prywatności.UstawieniaAKCEPTUJ
Polityka Prywatności
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.