Sztuczna inteligencja dla branży reklamowej oznacza nowe, nieznane wcześniej możliwości personalizowania przekazu reklamowego, lecz także możliwości nieetycznej manipulacji emocjonalnej, której odbiorcy nie będą w stanie się oprzeć. Symetria między marketingiem i konsumentem, równowaga sił pomiędzy nimi na zawsze odejdą w przeszłość. Władza marketingu, wyposażonego w potężne algorytmy, będzie przemożna. Sprzedawać będzie ten, kogo stać będzie na potężniejsze narzędzia AI. Czy w takich warunkach w ogóle można jeszcze mówić o etycznej reklamie? Jeśli warunkiem etycznej reklamy jest to, aby odbiorca miał szansę jej się oprzeć, to chyba nie. Jeśli zaś etyczna reklama to taka, która mówi prawdę oraz nie udaje czegoś innego niż reklama, to pewnie tak.
Zdjęcie pochodzi z serwisu Freepik (freepik.com) w ramach darmowej licencji.
Tylko czy naprawdę standardy etyczne branży reklamowej sprzed pojawienia się technologii AI będą wystarczające w nowej epoce? Wątpię. Potrzebujemy nowych. Jakich?Sztuczna Inteligencja już nie nadchodzi. Ona już jest. I jest inteligentna. Zaklęcia, że jest tylko komputerowym algorytmem, bezmyślną maszyną, wytwarzającą iluzję żywej podmiotowości, nie mają żadnego znaczenia praktycznego. Tak jak nie ma go i to, że patrząc w twarz drugiego człowieka i rozmawiając z nim również nie mamy żadnego dowodu na to, że nie jest maszyną. Po prostu jesteśmy przekonani, że to myśląca i czująca istota. Awatary i boty będziemy traktować podobnie, bo będą z nami rozmawiać, a w tych rozmowach będą dawać o sobie znać uczucia. W świecie, który nadchodzi, nie będziemy już sami. Chcąc nie chcąc, będziemy okazywać respekt istotom pozaludzkim. Skala zmian psychologicznych, społecznych i politycznych, które ta zmiana za sobą pociąga, wciąż jest dla nas niewyobrażalna.Co możemy zrobić w oczekiwaniu na Nowe? Naszym prawem i naszą powinnością jako ludzi odpowiedzialnych jest o Nowym rozmawiać i przygotowywać się jeśli nie wprost na To Nieznane, które trudno nawet sobie wyobrazić, to przynajmniej na okres przejściowy, który zapewne potrwa kilka dekad. Konferencja „Algorytmy zmiany” realizuje tę powinność. Gdy nie wiemy, jak się zachować, to przynajmniej spróbujmy się nad tym zastanowić. Sztuczna inteligencja nie zwolni ludzi z obowiązku myślenia ani z moralnej odpowiedzialności.
Prof. Jan Hartman, Uniwersytet Jagielloński, panelista i key note speaker konferencji Reklamuję Etycznie 22’
O tych zagadnieniach będziemy rozmawiać na konferencji Algorytmy Zmiany – o roli i etyce reklamy w świecie AI, dezinformacji i transformacji ekonomicznej. Zarejestruj się teraz i zapewnij sobie bezpłatne miejsce.
Używamy "ciasteczek" (cookies) aby strona mogła się poprawnie wyświetlać. Naciśnij na przycisk Akceptuj jeśli nie masz nic przeciwko. Zobacz pełny tekst naszej polityki prywatności.UstawieniaAKCEPTUJ
Polityka Prywatności
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.