Etyka przekazów reklamowych w obliczu nowych zasad promocji na gruncie dyrektywy „Omnibus”

Webinarium dla Arbitrów Komisji Etyki Reklamy 24 listopada 2022 r., godz. 16:00 Zgodnie z przepisami unijnego aktu prawnego, jakim jest dyrektywa tzw. „Omnibus”, fundamentalnej zmianie ma ulec sposób informowania konsumentów o stosowanych przez przedsiębiorców obniżkach cen. Zmiany te mają niebagatelne znaczenie dla konsumentów i przedsiębiorców wszystkich branż. Ich zakres jest zakrojony szeroko: odnoszą się do promocji produktów i usług oraz każdego kanału komunikacji, w którym prezentowana jest informacja o obniżce ceny. Co najistotniejsze z punktu widzenia Arbitrów Komisji Etyki Reklamy – nowe przepisy odnoszą się nie tylko do ogłoszenia o obniżce ceny jako takiego (np. na półce sklepu stacjonarnego czy on-line), ale przede wszystkim dotyczą szeroko pojętych przekazów reklamowych, które w jakikolwiek sposób informują konsumentów o korzyści cenowej. Aktualnie przedsiębiorcy oferujący swoje produkty czy usługi konsumentom intensywnie przygotowują się do nowej rzeczywistości, dostosowując swoje systemy i mechanizmy kreacji marketingowej do przepisów dyrektywy. Co istotne w tym kontekście, ustawa implementująca dyrektywę najprawdopodobniej wejdzie w życie w tym roku. Pomimo wytycznych Komisji Europejskiej i wyjaśnień UOKiK w kwestii interpretacji nowych przepisów, rynek wciąż zmaga się z pewnymi pytaniami bez odpowiedzi. Na te i inne kwestie postaramy się sobie odpowiedzieć we wspólnym gronie podczas webinarium w dn. 24 listopada. Podejmiemy także próbę wskazania, w którym miejscu orzecznictwo Komisji Etyki Reklamy i Prezesa UOKiK w zakresie reklamy ofert cenowych znajduje punkt styku – poprzez uzupełnianie się i czy istnieje ryzyko wzajemnego wykluczania.

Agenda:

  1. Dotychczasowe wybrane orzecznictwo KER i UOKiK odnoszące się do promocji cenowych.

  2. Jakie zmiany czekają nas w podejściu do reklam w zakresie obniżek cen?

    1. Zasada odnoszenia się do odpowiedniej ceny referencyjnej

    2. Ogólne ogłoszenia o obniżkach cen typu -x% lub -x zł

    3. Wyprzedaż „ostatnich sztuk”, „końcówek serii”

    4. Artykuły o obniżonej wartości/ niepełnowartościowe

    5. Produkty łatwo psujące się

    6. Gazetki promocyjne

  3. Do jakich przekazów dyrektywa nie ma zastosowania?

    1. Programy lojalnościowe, karty rabatowe, kupony

    2. Spersonalizowane obniżki cen

    3. Oferty warunkowe (łączone lub wiązane)

    4. Reklama porównawcza

  1. U zbiegu prawa i etyki w reklamie korzyści cenowej – czy zawsze idą w parze?

  2. Q&A

Prowadzi mec. Agnieszka Kowalczyk-Zagaj

Radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.
Ekspertka w dziedzinie prawa ochrony konsumentów. Od 2016 roku związana z Kancelarią Modzelewska&Paśnik. Była wieloletnią pracowniczką Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, gdzie specjalizowała się w sprawach z zakresu ochrony konsumentów i kierowała zespołem do spraw telekomunikacji i mediów. Doświadczenie zawodowe zdobywała w kancelariach, zarówno w Polsce, jak i w Stanach Zjednoczonych. Prowadziła wiele spraw z zakresu ochrony interesów konsumentów, które zakończyły się precedensowymi rozstrzygnięciami – na etapie postępowania administracyjnego i sądowego, włącznie z postępowaniem przed Sądem Najwyższym. Uczestniczyła w międzynarodowych projektach z zakresu ochrony konsumentów, między innymi jako przedstawiciel Polski w grupach roboczych Komisji Europejskiej oraz w projektach grantowych w ramach unijnej sieci Consumer Protection Cooperation. Była również zaangażowana w procesy legislacyjne z zakresu prawodawstwa polskiego i unijnego.

W sprawach udziału w webinarium prosimy o kontakt bezpośredni z Biurem Rady Reklamy biuro@radareklamy.pl