Algorytmy zmiany: Czas odpowiedzieć na trudne pytania

Sebastian Kondracki
Zdjęcie pochodzi z serwisu Freepik (freepik.com) w ramach darmowej licencji. Nikomu nie trzeba udowadniać, że AI, szczególnie Generatywna AI, oraz pokrewne technologie rozwijają się w niesamowitym, wykładniczym tempie. Miesiąc po miesiącu świadkami jesteśmy ‘kognitywnych’ przełomów, pojawiają się innowacyjne narzędzia, a dzieła sztuki tworzone przez AI – obrazy, filmy, muzyka – zadziwiają swoją kreatywnością. My, technolodzy skupieni na AI, przeżywamy złoty wiek, który nie jest żadną przemijającą modą. Zajmujemy się przetwarzaniem danych, trenowaniem nowych modeli i implementacją już wytrenowanych w nowych kontekstach biznesowych. Technokratyzacja AI rozwija się pełną parą. Czy to coś złego? Niekoniecznie, ale przemiany te przywodzą na myśl rewolucję – a rewolucje bywają nieprzewidywalne. Nadszedł zatem czas na humanizację AI. Nie chodzi tu o pomniejszanie znaczenia technologicznego aspektu AI, lecz o dążenie do jego wzbogacenia o ludzkie, biznesowe i etyczne perspektywy. Ważnym krokiem w tym kierunku jest konferencja ‘Algorytmy zmiany – rola i etyka reklamy w świecie AI, dezinformacji i transformacji ekonomicznej’. Kolejna edycja konferencji ‘Reklamuję Etycznie’ skupia uwagę na roli i etyce reklamy w erze AI, dezinformacji i dynamicznych zmian ekonomicznych. W dziedzinach takich jak marketing, promocja i zdobywanie klientów, AI może wprowadzać istotne zmiany. Przed biznesem stają zatem ważne pytania, na które warto znaleźć odpowiedzi. Jakie mogą być konsekwencje świata, w którym zaawansowane technologie deep learning są w stanie stworzyć przekonywające wizerunki wirtualnych lekarzy lub ‘prawników’, skutecznie wpływających na decyzje ludzi? Takie tematy wymagają rzetelnej dyskusji, zwłaszcza w kontekście etycznym.
źródło: midjourney.com
źródło: midjourney.com
Paneliści konferencji to eksperci i praktycy AI, jednak nie są bezpośrednio związani z tworzeniem AI. W panelu dyskusyjnym naszej konferencji wezmą udział wybitni specjaliści, w tym prof. Andrzej Dragan, dr Katarzyna Bąkowicz, dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, dr Tomasz Rożek, dr Katarzyna Kasia, Tomasz Raczek, Olga Drenda, Jan Wróbel, prof. Jan Kreft, prof. Bolesław Rok, oraz Artur Kurasiński. Są to osoby szeroko znane w środowiskach naukowych i biznesowych, które przyczyniły się do ukształtowania merytorycznej strony wydarzenia. Ich wspólnym wysiłkiem powstała agenda, która rzuca nowe światło na rewolucję technokratyczną. W programie znajdziemy takie tytuły jak: ‘Czy AI skonsumuje nasz świat?’, ‘Ludzka inteligencja – sztuczna inteligencja: scenariusze dla naszego świata’, ‘Etyka we władzy algorytmów’, ‘Barwy przyszłości’. Te i inne tematy, które zostaną poruszone na konferencji, odzwierciedlają kluczowe pytania, jakie pojawiają się w dzisiejszych dyskusjach zarówno online, jak i offline, w kontekście biznesowym i prywatnym. Moja specjalność to sztuczna inteligencja, a w szczególności generatywna AI, duże modele językowe oraz kolaboratywna sztuczna inteligencja – tak, jestem geekiem w najlepszym tego słowa znaczeniu. W ciągu ostatnich 150 dni miałem przyjemność pełnić rolę prelegenta, panelisty oraz gościa podcastów na ponad 40 wydarzeniach, na których poruszaliśmy rozmaite aspekty AI. Jednakże, podczas tej konferencji będę uczestnikiem, pełnym oczekiwania na inspirujące prezentacje, angażujące dyskusje i możliwość wymiany myśli w kuluarach. Do zobaczenia na ‘Algorytmy zmiany – rola i etyka reklamy w świecie AI, dezinformacji i transformacji ekonomicznej’
Sebastian Kondracki Chief Innovation Officer, Deviniti Twórca projektu SpeakLeash.org Członek Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji (GRAI) Lider SoDA AI Research Group