Uchwała Nr ZO/026/24u z dnia 24 stycznia 2024 roku Zespołu Orzekającego w sprawach o sygn.: KER/212/23, KER/213/23
Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy,
w składzie:
- Beata Dziwulska – członkini
- Kamil Bolek – członek
- Sławomir Skowerski – przewodniczący
na posiedzeniu w dniu 24 stycznia 2024 roku, po rozpatrzeniu skarg o sygnaturze akt KER/212/23 i KER/213/23, złożonych na podstawie pkt 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko Jeronimo Martins Polska S.A. z siedzibą w Kostrzynie, w sprawie reklamy piwa,
postanawia
skargi oddalić.
Uzasadnienie
W skardze skierowanej do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że Jeronimo Martins Polska S.A. z siedzibą w Kostrzynie (dalej także: „Skarżona”) stosuje reklamę piwa bez ograniczenia dostępu dla osób niepełnoletnich, w cenie sprzedaży niższej niż produkty spożywcze.
Zgodnie ze skargami:
Promocje piwa w Biedronce
Biedronka promuje piwa w pakietach ze zniżką bez zabezpieczeń. Każdy może wejść na stronę i skorzystać – bez względu na wiek. Promocje piwa w cenie niższej niż chleb to także pokazywanie konsumentom, że bardziej opłaca się pić piwo niż jeść. Pokazywanie alkoholu, który jest tańszy w pakiecie (bo kupisz go więcej) niż podstawowe produkty spożywcze jest nieetyczne.
Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy, art. 2 ust. 1 i 2 Załącznika 1 Kodeksu Etyki Reklamy, art. 8 pkt 1 Załącznika 1 Kodeksu Etyki Reklamy, art. 9 Załącznika 1 Kodeksu Etyki Reklamy.
Art. 2
Działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
Art. 2 Załącznika 1
- Reklama piwa powinna być zgodna z przepisami prawa obowiązującymi na terytorium Rzeczypospolitej Polski.
- Reklama piwa powinna być zgodna z zasadami zawartymi w przepisach Kodeksu Etyki Reklamy oraz przepisach niniejszego Załącznika.
Art. 8 Załącznika 1
Reklama piwa nie może:
- przedstawiać ani zachęcać do nieodpowiedzialnego lub nadmiernego spożywania piwa
Art. 9 Załącznika 1
Reklama piwa nie może być w jakikolwiek sposób, ani poprzez jej treść, ani poprzez sposób przekazu, skierowana do osób poniżej 18 roku życia. W tym zakresie w stosunku do reklamy piwa nie obowiązuje treść Rozdziału IV „Reklama skierowana do dzieci i młodzieży”.
Skarżona nie przedstawiła stanowiska w sprawie.
Zespół Orzekający ustalił, co następuje.
Z przedstawionego przez Skarżącego w skardze KER 212/23 materiału dowodowego wynika, że na stronie internetowej Skarżonej www.biedronka.pl oraz na stronie internetowej www.opiniodajnia.pl oraz na portalu Wirtualna Polska znajdują się materiały promocyjne odnoszące się do piw oferowanych w sprzedaży przez Skarżoną.
Z przedstawionego przez Skarżącego w skardze KER 213/23 materiału dowodowego wynika, że na stronie internetowej Skarżonej www.biedronka.pl („Piwny Kącik”) znajdują się materiały promocyjne odnoszące się do piw oferowanych w sprzedaży przez Skarżoną.
Zespół Orzekający zbadał, iż wejście na stronę internetową Skarżonej z ofertą piw jest ograniczone „bramką” wymagającą potwierdzenia przez użytkownika pełnoletności. Nadto, przy poszczególnych ofertach piwa znajduje się informacja o zawartości czystego alkoholu etylowego oraz zakazie sprzedaży alkoholu osobom do lat 18.
Zespół Orzekający zważył, co następuje.
W ocenie Zespołu Orzekającego skarżony przekaz nie narusza zasad etyki wyrażonych w Kodeksie Etyki Reklamy.
W obecnej rzeczywistości rynkowej mechanizm bramki „wiekowej”, jaki stosuje Skarżona na swojej stronie internetowej – jakkolwiek niedoskonały – stanowi powszechny i akceptowany sposób weryfikacji wieku użytkownika internetu.
W przypadku pozostałych lokalizacji wskazanych przez konsumenta, tj. strony internetowej www.opiniodajnia.pl oraz portalu Wirtualna Polska, należy zauważyć, że wskazane strony nie są administrowane przez Skarżoną. W związku z tym nie sposób przypisywać odpowiedzialności po stronie Skarżonej za ewentualne naruszenia polegające na udostępnieniu ww. lokalizacji osobom małoletnim.
Na marginesie, z załączonych przez Skarżącego printscreenów nie wynika jednoznacznie, że przekaz zawarty na portalu Wirtualna Polska stanowi reklamę piw oferowanych w sklepach Biedronka.
Nadto, w ocenie KER, twierdzenie Skarżącego, że:
Promocje piwa w cenie niższej niż chleb to także pokazywanie konsumentom, że bardziej opłaca się pić piwo niż jeść. Pokazywanie alkoholu, który jest tańszy w pakiecie (bo kupisz go więcej) niż podstawowe produkty spożywcze jest nieetyczne.
jest jego subiektywnym odczuciem, nieznajdującym odzwierciedlenia w stanie faktycznym niniejszej sprawy. Zdaniem Zespołu Orzekającego nie jest zasadne wysnucie wniosku, jakoby promocyjna sprzedaż piwa w tzw. wielopakach stanowiła zachętę do picia alkoholu zamiast spożywania jedzenia.
Mając na względzie powyższe, Zespół Orzekający, na podstawie art. 49 lit. b Regulaminu Rozpatrywania Skarg, postanowił skargi oddalić.
Zdania odrębne
Brak.
Zgodnie z pkt. 59 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Strony mogą odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni roboczych od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.