Uchwała Nr ZO/154/23u z dnia 13 grudnia roku Zespołu Orzekającego w sprawach o sygn.: KER/170/23, KER/171/23
Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy,
w składzie:
- Elżbieta Kondzioła – członkini
- Olaf Krynicki – przewodniczący
- Jaromir Sroga – członek
na posiedzeniu w dniu 13 grudnia 2023 roku, po rozpatrzeniu skarg o sygnaturze akt KER/170/23 oraz KER/171/23 złożonych na podstawie pkt. 12 Regulaminu Rozpatrywania Skarg przez konsumenta (dane w aktach sprawy) przeciwko Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ – SYSTEM S.A. z siedzibą w Warszawie w sprawie inwestycji Baltic Pipe,
postanawia
skargi odrzucić.
Uzasadnienie
W skargach skierowanych do Komisji Etyki Reklamy (dalej także: „KER”) konsument (dalej także: „Skarżący”) wskazał, że Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ – SYSTEM S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej także: „Skarżona”) stosowała reklamę internetową wprowadzającą w błąd.
Zgodnie ze skargą:
Inwestycje w Baltic Pipe
Inwestycje w Baltic Pipe są oszustwem. To jest wyciąganie pieniędzy. Naciąganie ludzi. Nie ma z tych inwestycji żadnych zwrotów. Są straty. Nawet dodzwonić się do nich nie można, żeby coś wyjaśnić.
Przekaz został zakwalifikowany jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 8, art. 10 ust. 1 lit. a Kodeksu Etyki Reklamy.
Art. 8
Reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy.
Art. 10
- Ponadto reklamy nie mogą wprowadzać w błąd jej odbiorców, w szczególności w odniesieniu do:
- a) istotnych cech, w tym właściwości, składu, metody, daty produkcji, przydatności, ilości, pochodzenia (w tym geograficznego) reklamowanego produktu.
Skarżona, w odpowiedzi na zawiadomienie Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, przedstawiła stanowisko w sprawie w korespondencji z dnia 7 grudnia 2023 r.
Skarżona wskazała, że nie jest autorem żadnej z załączonych reklam, ani też zleceniodawcą. Reklamy nie są produktem zamówionym przez spółkę.
Reklamy są nieprawdziwe i mają znamiona przestępstwa w celu oszustwa finansowego i pozyskania bezprawnie danych osobowych. W mediach pojawia się dużo fałszywych i modyfikowanych na bieżąco ogłoszeń, które gwarantują rzekome wysokie i pewne zyski poprzez inwestowanie w projekty prowadzone przez Skarżoną. Nieprawdziwe ogłoszenia wykorzystują bezpodstawnie nazwę i znaki firmowe spółki.
Rzeczony przekaz nie ma żadnego związku z działalnością Skarżonej, a wykorzystanie nazwy i znaku firmowego odbywa się bezprawnie. Spółka podjęła także stosowane działania przed organami ścigania.
Zespół Orzekający wskazuje, co następuje.
Skarżony przekaz zostaje odrzucony ze względów formalnych na podstawie art. 49 lit. a Regulaminu Rozpatrywania Skarg z uwagi na skierowanie skarg do podmiotu, nie będącego właściwą stroną skarżoną w sprawie.
KER skieruje sprawę do Prezydium Rady Reklamy w celu podjęcia systemowych działań ze strony Rady Reklamy, mających na celu przeciwdziałanie emisji nieuczciwych reklam, mających znamiona przestępstwa.
Zdania odrębne
Brak.
Zgodnie z pkt. 59 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, Strony mogą odwoływać się od Uchwały Zespołu Orzekającego w terminie dziesięciu dni roboczych od doręczenia Uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane Zespołowi Orzekającemu w dacie podjęcia Uchwały, od której Strona wnosi odwołanie.