Uchwała Nr ZO 139/12 w sprawie reklamy firmy Babiniec Jakub Buncler

Uchwała Nr ZO 139/12 z dnia 19 listopada 2012 roku Zespołu Orzekającego w sprawie sygn. Akt: K/114/12

1. Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w składzie:

1) Igor Kaleński – przewodniczący,
2) Andrzej Garapich — członek,
3) Paweł Wiśniewski — członek,

na posiedzeniu w dniu 19 listopada 2012 roku, po rozpatrzeniu skargi o sygnaturze akt K/114/12 złożonej, na podstawie pkt. 7 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, przez konsumenta (bliższe dane w aktach sprawy), (dalej: Skarżący), przeciwko Babiniec Jakub Buncler z siedzibą w Warszawie (dalej: Skarżony), dotyczącej reklamy internetowej w formie kuponu Groupon
postanawia

uznać, że reklama narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy.

2. Zespół Orzekający ustalił, co następuje:

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga o sygn. K/114/12.
Przedmiotem skargi była reklama internetowa w formie kuponu Groupon Salonu Fryzjerskiego Babiniec.

Skarżący w prawidłowo złożonej skardze podniósł, iż „Szanowny Pan/Pani, Przepraszam ale mowie po Polsku malo. Kupilem kupon od Grupon. Placilem 169zl. Ale salon mowia z nie bede robic serwis dla mezczyzna. Nie bylo nic o ten temat w reklama. Pisalem do Groupon i zadzwonilem tez. Zgadaja z nie byl moj blad i reklama byl zly (http://www.groupon.pl/oferty/warszawa/Babiniec-House-of-Hair/6484763). Ale tez mowia ze nie bedzie rabat poniewaz musie wiedzic ich blad w pierwszy 10 dni. Skad? Kupon jest wazny do Gruzien. Dlaczego musie kozystac w lipiec? Moim zdanje jest fałszywa reklama. Od Grupon dzis: “Katarzyna Makarska, Sie 01 15:09 (CEST): Witam serdecznie, dziękuję za wiadomość. Na stronie Usługodawcy widnieje zapis, że salon jest tylko dla kobiet. http://babiniec.eu/ Oddać kupon można do 10 dni, liczone od dnia zakupu. W czasie tych 10 dni ma Pan możliwość zweryfikowania czy zakupiony kupon spełnia Pana oczekiwania i czy ta oferta odpowiada Panu w 100%. Bardzo mi przykro, ale termin w którym można zwrócić kupon już miną i nie mogę zaproponować Panu zwrotu środków. W takich sytuacjach może Pan np. podarować kupon bliskiej osobie do zrealizowania, wszystkie są na okaziciela, więc nie ma problemu z wykorzystaniem. Życzę miłego dnia. Pozdrawiam, Katarzyna Makarska Specjalista ds. Obsługi Klienta Groupon.pl” I paid 169zl for a voucher with GROUPON, allowing me to make 2 visits to a hairdresser. I made an appointment, but when I arrived the salon said they will not cut men\’s hair. There was nothing about this in the advert. I have contacted Groupon about this, and they confirm the mistake is not mine, but theirs. Their advert does not state women-only. However, today they say they will not refund my money. The reason is I am supposed to identify their mistakes in the first 10 days? That is unrealistic and unreasonable. The voucher was valid until December so why should a customer have to use it in the first 10 days. I think this is false and misleading advertising.”.

W czasie posiedzenia skargę przedstawiał i popierał arbiter-referent.
Wniósł o uznanie reklamy za niezgodną z art. 8 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy.
Wniósł także o uznanie reklamy za sprzeczną z art. 10 ust. 1 a) Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego „reklamy nie mogą wprowadzać w błąd jej odbiorców, w szczególności w odniesieniu do:
a) istotnych cech, w tym właściwości, składu, metody, daty produkcji, przydatności, ilości, pochodzenia (w tym geograficznego) reklamowanego produktu;”.

Skarżony złożył pisemną odpowiedź na skargę i nie uczestniczył w posiedzeniu.

W nawiązaniu do Pisma, które Państwo przysłali do Salonu Babiniec Jakub Buncler, odnośnie rzekomej reklamy którą to Salon Babiniec wprowadza Klienta w błąd-Skarżony wyjaśnił :
Salon Babiniec Jakub Buncler nie zamieszczał nigdy w swojej działalności reklamy na portalu Groupon.pl. W celu sprostowania -portal Groupon.pi sprzedaje usługi a nie reklamę jakby ktoś nie wiedział …i w tym przypadku sprzedał usługę w Salonie Babiniec, a Salon Babiniec ją realizuje na podstawie zakupionych kuponów. W związku z tym Skarżony stwierdził, że nie widzi żadnej spójności, dlaczego salon ma się tłumaczyć za reklamę …bo nie widzi żadnej reklamy którą salon wprowadziliśmy kogoś w błąd. Skarżony wyjaśnił, że zamieścił jedynie usługę kupioną przez Pana na portalu Groupon.pl Skarżony wyjaśnił, że to portal Sprzedaje usługę i odpowiada za treść i formę oraz sprzedaż usług które prezentuje na swoim portalu, salon jedynie wyraża zgodę na takową sprzedaż i realizację kuponów. Skarżony podniósł, że kolejna sprawa dość istotna, Pan nie zapoznał się z ofertą jaką wykupił. Nie przeczytał na stronie www.babiniec.eu jakie usługi wykonuje salon Babiniec. Salon Babiniec nie obsługuje mężczyzn, nie świadczy usług dla mężczyzn, jest jasna informacja na stronie internetowej, że jest to salon tylko dla kobiet, tu cytat ze strony www:
„BABINIEC to kobiecy salon, miejsce w którym najważniejsze są dla nas kobiety i ich włosy .Ponieważ dzięki nim kobieta nabiera charakteru , pewności siebie i czuje się atrakcyjna. BABINIEC- to kameralny salon w samym sercu Warszawy. Miejsce plotek , odpoczynku i relaksu . Miejsce dla kobiet lubiących się wyróżniać. Dla kobiet, które chcą odkryć swoje piękno, chcą poczuć się wyjątkowo.”.

W związku z tym, zdaniem Skarżonego, salon nie ma żadnego obowiązku realizować kuponu w którym Pan sobie życzy strzyżenie męskie, skoro nie obsługuje mężczyzn i nie świadczy usługi strzyżenia męskiego. Kupony te były sprzedawane do Kobiecego salonu dla KOBIET, stąd prosta jak drut nazwa BABINIEC.

W opinii Skarżonego, ponieważ Pan-Klient nie kupił tej usługi od salonu BABINIEC JAKUB BUNCLER i to nie salon go wprowadził w błąd. Zdaniem Skarżonego SALON BABINIEC jest jedynie miejscem realizacji kuponu.

3. Zespół Orzekający zważył co następuje:

Zespół Orzekający podkreślił, że umieszczenie oferty salonu Babiniec na stronie internetowej serwisu Groupon wypełnia przesłanki definicji reklamy zawartej w Kodeksie Etyki Reklamy, zgodnie z którą reklama to: przekaz zawierający w szczególności informację lub wypowiedź, zwłaszcza odpłatny lub za wynagrodzeniem w innej formie, towarzyszący czyjejkolwiek działalności, mający na celu zwiększenie zbytu produktów, inną formę korzystania z nich lub osiągnięcie innego efektu, które są pożądane przez reklamodawcę. Do reklamy zalicza się również promocję sprzedaży, oferty kierowane do odbiorców za pomocą marketingu bezpośredniego lub sponsoring.

Zespół Orzekający uznał, że przedmiotowa reklama usług salonu fryzjerskiego narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy.

Zespół Orzekający uznał, że oferta usług fryzjerskich mogła wprowadzić konsumentów w błąd, ponieważ nie zawierała informacji, iż mężczyźni nie są obsługiwani przez salon fryzjerski. W opinii Zespołu Orzekającego przedmiotowa reklama nadużywa zaufania odbiorców i wykorzystuje ich brak doświadczenia lub wiedzy.

Zdaniem Zespołu Orzekającego reklama jest nierzetelna, bo stwarza u odbiorców wrażenie, że każdy, bez względu na płeć, może korzystać z usług tego salonu fryzjerskiego, narażając na niepotrzebne poniesienie kosztów i stratę czasu.

W związku z powyższym, na podstawie pkt 37 ust. 1) lit c) Regulaminu Rozpatrywania Skarg Zespół Orzekający orzekł jak w pkt 1 uchwały.

Zgodnie z pkt.50 Regulaminu Rozpatrywania Skarg z dnia 16 maja 2012r., stronom przysługuje prawo do odwołania się od uchwały Zespołu Orzekającego w terminie 10 dni od daty doręczenia uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane zainteresowanej stronie w dacie podjęcia przez Zespół Orzekający uchwały.