AKTUALNOŚCI

Dark patterns, czyli jak przedsiębiorcy mogą wprowadzić konsumentów w błąd

Zwodnicze interfejsy – brzmią znajomo? Dark patterns odnoszą się do projektowania interfejsów internetowych, mających na celu manipulowanie zachowaniami użytkowników. Najczęściej stosowane są na stronach internetowych w celu osiągnięcia konkretnego celu np. nakłonienia użytkownika do kliknięcia w konkretny link, dodania do koszyka dodatkowego produktu. Interfejs może być zaprojektowany również w taki sposób, aby użytkownik zaakceptował domyślny,…

Męskie wizerunki z „reklamowej szafy”

W reklamie dużo mówi się o wizerunku kobiety. Znacznie mniej o mężczyznach, którzy zmieniają się nie tylko w otaczającym świecie, ale i w spotach reklamowych. Marki z jednej strony dostrzegają zmiany społeczne, zmieniają zwłaszcza te najmniej lubiane stereotypowe role płci w reklamie, inspirują, doradzają i uczą. Z drugiej strony tworzą nowe schematy, kształtują nowe typy…

GREENWASHING CZY NIE?

Reklama o zeroemisyjnym produkcie czy neutralnej klimatycznie firmie Osiągnięcie neutralności klimatycznej/węglowej/emisyjnej jest Świętym Graalem dla przedsiębiorstw, państw, naszej cywilizacji. Dziś jesteśmy daleko od osiągnięcia tego stanu rzeczy. Globalne emisje CO2 nadal rosły w 2023, w drugiej połowie 2023 r.  w 182 na 184 krajach przekroczona została bariera wzrostu średniej temperatury o 1,5C vs. epoka przedindustrialna[1]….

Grupa robocza ds. weryfikacji załącznika 1 Kodeksu Etyki Reklamy (reklama piwa)

Decyzją zarządu Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy oraz zgodnie z Regulaminem Grup Roboczych Rady Reklamy informujemy, że 19 stycznia 2024 r. została powołana grupa robocza ds. weryfikacji i aktualizacji zapisów Kodeksu Etyki Reklamy dotyczących reklamy piwa. Cele grupy: • Analiza skarg na reklamy alkoholu wpływających do Komisji Etyki Reklamy ze szczególnym uwzględnieniem skarg na reklamy piwa…

AI ANTE PORTAS

DUCH ZAKLĘTY W MASZYNIE Obawy przed „duchem zaklętym w maszynie” ludzkość generowała od momentu, w którym udało się jej stworzyć pierwszą maszynę „myślącą”. Już w 1495 r. Leonardo da Vinci zaprojektował mechanicznego rycerza naśladującego ruchy walczącego człowieka. Do czasów współczesnych powstało setki tysięcy projektów i prototypów „myślących” maszyn. Od zarania ery komputerów zastanawialiśmy się, czy…

AI?
Ona już jest. I jest inteligentna!

Jan Hartman Sztuczna inteligencja dla branży reklamowej oznacza nowe, nieznane wcześniej możliwości personalizowania przekazu reklamowego, lecz także możliwości nieetycznej manipulacji emocjonalnej, której odbiorcy nie będą w stanie się oprzeć. Symetria między marketingiem i konsumentem, równowaga sił pomiędzy nimi na zawsze odejdą w przeszłość. Władza marketingu, wyposażonego w potężne algorytmy, będzie przemożna. Sprzedawać będzie ten, kogo…

Gen AI i przyszłość rynku reklamy

dr Dominika Kaczorowska-Spychalska Zdjęcie pochodzi z serwisu Freepik (freepik.com) w ramach darmowej licencji. Wartość rynku reklamy w Polsce w drugim kwartale tego roku roku wzrosła o 6,7% w stosunku do okresu analogicznego w 2022 r. Największy wzrost odnotowano w przypadku reklamy internetowej, chociaż był on widoczny także w przypadku reklamy telewizyjnej, radiowej czy kinowej, jak…

Algorytmy zmiany: Czas odpowiedzieć na trudne pytania

Sebastian Kondracki Zdjęcie pochodzi z serwisu Freepik (freepik.com) w ramach darmowej licencji. Nikomu nie trzeba udowadniać, że AI, szczególnie Generatywna AI, oraz pokrewne technologie rozwijają się w niesamowitym, wykładniczym tempie. Miesiąc po miesiącu świadkami jesteśmy ‘kognitywnych’ przełomów, pojawiają się innowacyjne narzędzia, a dzieła sztuki tworzone przez AI – obrazy, filmy, muzyka – zadziwiają swoją kreatywnością….

Na cóż nam ta etyka …?

Zdjęcie pochodzi z serwisu Freepik (freepik.com) w ramach darmowej licencji. No właśnie: do czego jest nam potrzebna etyka? A konkretniej – etyczna komunikacja? Odpowiecie: „no jak to, trzeba być etycznym”, „jest odpowiedzialność społeczna”, „mamy zobowiązania wobec…..„  „warto być przyzwoitym”. Rozmowa zboczy na nurty filozoficzne i … etyczne, naukowe. Jak mówił, jeden z moich ulubionych strategów:…

Rada Reklamy powołała grupę roboczą ds. opracowania regulaminu kurii w organizacji

Zdjęcie pochodzi z serwisu Freepik (freepik.com) w ramach darmowej licencji. Zgodnie z Regulaminem Grup Roboczych w Radzie Reklamy informujemy, że z dniem 31 października 2023 r. została powołana grupa robocza ds. wypracowania regulaminu kurii, inaczej grup środowiskowych w Radzie Reklamy. Zdjęcie pochodzi z serwisu Freepik (freepik.com) w ramach darmowej licencji. Grupa ma na celu m.in.:…

Reklama udowodniła skuteczność samoregulacji

Zdjęcie pochodzi z serwisu Freepik (freepik.com) w ramach darmowej licencji. Dialog przedsiębiorców z decydentami generalnie nie przynosi satysfakcjonujących efektów w zakresie tworzenia prawa. Obszar reklamy pokazuje, że współpraca jest możliwa, a samoregulacje działają. Każdego roku podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu przedstawiciele biznesu nawołują do lepszego dialogu między administracją publiczną a przedsiębiorcami. Na wszelkie konsultacje rzutują…

Reklama w czasach AI

Artur Kurasiński Zdjęcie pochodzi z serwisu Freepik (freepik.com) w ramach darmowej licencji. Nadejście ery generatywnej sztucznej inteligencji (Gen AI) otworzyło panoramę możliwości, ale niesie ze sobą splot dylematów etycznych, zwłaszcza dla marketerów, których działania znacząco wpływają na postrzeganie i zachowania konsumentów. Konferencja “Reklamuję Etycznie 2023” rzuca światło na te dylematy, odbijając się echem globalnej kontemplacji…